Digitale transformatie 2: big data als olie in de motor

data

Het jaarlijkse klanten- en partnerevenement van Dell werd gehouden in thuisstad Austin, Texas. ICT/Magazine was aanwezig op zoek naar inspirerende voorbeelden van digital enterprises. Organisaties die data gebruiken als olie voor hun bedrijfsmotor. We vonden vier interessante cases.

LinkedIn, bijvoorbeeld, is door efficiënt gebruik van big data nu in staat platformen te integreren. Ze zorgen dat sales met minder mensen werkt die zeker 30 procent meer orders per medewerker opleveren met een reductie van de salescyclus van 72 procent,

Wie de waarde van data ook goed begrijpt, is Emerson Process Management. Zij leveren procesmanagement oplossingen aan de procesindustrie. Veel van hun klanten zijn actief in olie en gas. Peter Zornio, chief strategy officer, vertelt: “We zijn enkele jaren geleden begonnen de apparatuur bij klanten uit te rusten met sensoren. Daarmee kunnen we niet alleen de technische staat van machines in de gaten houden en zaken als de druk op pijpleidingen, maar ook het weer. Door die bronnen te combineren kunnen we bijvoorbeeld zien dat bepaalde onderdelen eerder verslijten onder invloed van temperatuur of luchtvochtigheid, en zodoende voorspellen wanneer we moeten ingrijpen.”

Een bijzondere klant is het JTG Nascar raceteam. Waar in de Formule 1 sinds jaar en dag al van alles wordt gemeten, is dit voor ralleyteams nog relatief onontgonnen terrein. Eén van de lastige elementen is dat waar de Formule 1 ieder jaar dezelfde circuits aandoet, de Nascar races op wisselende locaties plaatsvinden en de omstandigheden bovendien ook nog eens per dag enorm kunnen verschillen vanwege regen of juist droogte en de temperatuur.

Waar Emerson en General Atomics vooral gebruikmaken van sensoren om processen te meten, gebruikt Omneo gewoon de transactionele systemen van klanten om verbetermogelijkheden te ontdekken: ERP, CRM, SCM. “Wij zijn gespecialiseerd in het in kaart brengen van de volledige supply chain, van zand tot klant,” aldus Karim Lokas, Senior Vice President Marketing & Product Strategy. “Dus vanaf het ruwe materiaal tot en met het eindproduct, inclusief allerlei diensten die worden geleverd om het eindproduct bij de klant af te leveren.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van december.

 

2 reacties

  1. Sander schreef:

    Beste Alex,

    voor een interne presentatie zijn mijn collega’s en ik op zoek naar informatie over data driven management, meer specifiek gericht op HR management. Wij zouden graag met jou in contact komen om eventueel gebruik te kunnen maken van jouw kennis. Je kan mij contacteren via de mail: nmi00@hotmail.com. mvg Sander

  2. Alex schreef:

    Hallo allemaal,

    Ik weet niet of ik hier in de goede hoek zit van het forum, maar ik hoop hier de mensen met kennis te treffen die nodig is voor mijn onderzoek. Mocht dit niet de goede hoek zijn, kan iemand mij dan naar de juiste plek verwijzen. Hieronder volgt een kleine introductie.

    Mijn naam is Alex en ik ben momenteel bezig met mijn afstudeeronderzoek. Mijn onderzoek heeft als onderwerp “Big Data en Data Driven Management” en richt zich uitsluitend op bedrijven. Ik wil door middel van mijn onderzoek de volgende dingen inzichtelijk krijgen; de adoptie van Big Data in Nederland, hoe organisaties data gebruiken om op te sturen en de daaraan gekoppelde faciliteiten (bijv. data warehousing).

    Voor mijn onderzoek heb ik een enquête opgesteld over dit onderwerp. Voor de mensen die zo vriendelijk zijn om hem in te willen vullen; u vindt hieronder de link. De enquête neemt ongeveer 10-15 minuten in beslag. Ik kan uw hulp hiervoor goed gebruiken.

    De enquête: https://nl.surveymonkey.com/s/JDR63R9

    Vragen zullen gaan over Big Data, de impact hiervan, Data warehousing, ETL-processen en rapportageprocessen. Daarnaast ook over de manier waarop informatie wordt gebruikt (door het management) om de organisatie op te sturen.

    Bij voorbaat dank,

    Alex

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...