77 procent van de bedrijven laat helft customer insights links liggen

data

Vergaarde data wordt maar mondjes maat omgezet in acties op het gebied van customer insights en intelligence. De overgrote meerderheid (77%) van de bedrijven geeft aan de data voor de helft of minder te benutten.

Dit wordt uiteengezet in het CMO Review over veranderingen in het digitale landschap. Hiervoor werd in samenwerking met CMO Council wereldwijd onderzoek gedaan onder senior marketeers.

 

Acties

Slechts 13 procent van hen zet driekwart van de vergaarde data om in acties. 10 procent van de marketeers zegt niet op de hoogte te zijn van de stand van zaken van het gebruik van data voor acties in de organisatie.

De reden dat marketeers data niet of slechts gedeeltelijk omzetten in acties, komt door de volgende drie uitdagingen

  1. De data blijft vastzitten in organisatorische ‘silo’s’, waar marketing geen toegang tot heeft.
  2. Er is te veel data om effectief te managen, analyseren en te vertalen naar realtime acties.
  3. Organisaties zijn niet flexibel genoeg om de werknemers en processen dusdanig te veranderen dat de data omgezet wordt in inzichten en acties.

 

Data driven

Ondanks dat data niet volledig wordt benut, wordt de potentiële waarde hiervan niet ondermijnd. Een meerderheid van de marketeers (61%) zegt met name veel positieve impact te verwachten op het gebied van engagement en intelligence.  Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan aanbiedingen en aanbevelingen gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.