De kopzorgen van snelle groei

Trevor Lanyon, hoofd development Catawiki

 

Veilingsite voor verzamelaars Catawiki in Assen, opgericht door René Schoenmakers en Marco Jansen in 2008, won in 2015 en in 2016 de Technology Fast50 van Deloitte. Sinds 1 december heeft Ilse Kamps de leiding over de 500 personeelsleden en in september kwam Trevor Lanyon binnen als technische baas. Hij leidt de ontwikkelafdeling in Amsterdam en Assen en kiest voor Nederland, het land dat door zijn Canadese opa in 1945 mede werd bevrijd.

 

Vanwaar de overgang van Booking naar Catawiki in 2016?

Ik had bij Booking een fantastische tijd met geweldige mensen, maar wilde graag bij een klein, opkomend bedrijf werken vanwege het enthousiasme en de groei. Hier kende ik een ex-collega, want ik heb mijn huis vol spullen – die ik eigenlijk niet nodig heb – gekocht via  Catawiki. Ik zag Booking groeien van zeventig naar 1200 it’ers, Catawiki hier in Amsterdam van drie naar vijftig. Dat leidt onmiskenbaar tot een andere cultuur en uitdagingen.

 

Kun je die uitdagingen beschrijven?

Catawiki drijft op aanhoudende innovatie en vindingrijkheid van René en Marco. Steeds meer personeel toevoegen voor het uitvoeren werkt niet. Je moet naar een andere structuur om te organiseren en te schalen zodat je hun ideeën kunt blijven oogsten. Je kunt niet zomaar op elk probleem duiken. We moeten het eens zien te worden over de lijnen voor de toekomst.

 

Verschillen van meningen zijn soms nodig. Kan Catawiki daarmee omgaan?

Laat dat ‘soms’ maar weg. Altijd is er een gezonde confrontatie nodig. Ik heb gebokst en je weegt je eigen kracht en die van je opponent af. Maar een gevecht wil je winnen, dus wij doen veel meer dan sparren. We tasten met ieders kracht als inzet af en komen samen tot oplossingen. Het is wel moeilijk om op één lijn te komen in de huidige organisatie.

 

Hoe doe je dat dan?

René en Marco dreven negen jaar lang fantastisch en razendsnel hun bedrijf vanuit liefde voor het product. Dat was evenwel niet in een stabiele organisatie gegoten. Taken werden niet goed geprioriteerd, en er werd veel ad-hoc opgelost. We brengen nu meer lijn in de organisatie en gaan meer plannen. Zo moeten we honderd man in product & development, van 23 verschillende nationaliteiten, naar een volgend niveau brengen. Of een mentaliteit doorvoeren die meer gericht is op vertrouwen dan op controle, want een uitdijende hiërarchie is minder effectief. Zo hebben we hier ook nog geen CTO, Head of Development is de hoogste technologiefunctie. Ons groeitempo is zo hoog, dat het compleet anders is dan organisch groeien. De oplossingen van vandaag zijn de problemen van morgen. We hebben steeds heel snel gewisseld van implementaties, dezelfde oude code nog zo lang mogelijk gebruikt, snel leveranciers erbij gehaald. Nu moeten we het geheel solide maken om stabieler te schalen terwijl we snelheid en flexibiliteit behouden.

 

Renoveren of nieuwbouw?

Net als veel snel groeiende bedrijven kunnen we niet alles opnieuw bouwen. Je kunt geen band verwisselen terwijl je op de snelweg rijdt. Puur technologisch gezien stappen we over naar een microservices architectuur, waarbij elk onderdeel zelfstandig wordt gebouwd en functioneert. Dus alle code opnieuw in componenten indelen, gericht op inputs en outputs. Zodra we dat op orde hebben voor de verschillende functies en interfaces, brengen we het terug in het geheel.

 

Voor welke technische keuzes staan jullie?

Ruby on Rails, het webapplicatie raamwerk met als voorbeelden Airbnb, Github en Shopify. We hebben onze eigen Nginx en MySQL server en overwegen overgang naar de cloud vanwege schaling. We gaan immers veel meer datamining zelf doen met Hadoop en HDFS (Hadoop Distributed File System). Data-analyse van het gebruik van Catawiki zal snel belangrijker worden.

 

Wil je CTO worden of ben je dat in feite al?

Ik zou graag naar die rol toegroeien. Dat betekent meer focus op strategie, zo’n 15 procent van je tijd moet je daaraan besteden. Ik heb nu nog heel operationeel bezig, wel tactisch, maar wil meer op de lange termijn gaan denken, het analyseren van technische ingrepen op basis van de resultaten voor de business. Nu bedenken we veel meer in teams de oplossingen voor problemen die zich aandienen.

 

Waar lig je van wakker?

Vooral van de organisatie. In de huidige fase kunnen storingen lastig zijn en een watervaleffect veroorzaken. Er is nog veel ad-hoc oplossing nodig. We moeten naar een beter systeem voor het monitoren, signaleren en verhelpen van storingen. Want vertrouwen van klanten ebt weg als er in een biedingsproces een storing optreedt.

 

Welke andere zorgen zijn er qua business?

Beperkte tijd vooral, gezien de groei van het gebruik van Catawiki. Het schalen is echt een enorme uitdaging. We moeten ook beter zicht krijgen op de wijze van groei, de balans tussen het aantal kopers en verkopers. Waar leggen we de nadruk voor welke categorie producten? De antwoorden moeten uit data-analyse komen. We worden datagedreven. Je moet dus goede vragen formuleren om de beste antwoorden te krijgen.

 

Concurrentie? eBay of Facebook ook?

Vooral van nieuwe Amerikaanse bedrijven die ons op de hielen zitten. Ze kopiëren van ons. Maar we hebben nog een grote voorsprong met wel 180 personen die het hele aanbod cureren. Dat is uniek. En met onze ervaring kunnen we data veel krachtiger inzetten dan beginnende bedrijven. Wij kennen deze niche. eBay betrad onze markt, maar dat was te moeilijk.

 

Wil je oud worden bij Catawiki?

Nog zeker vijf jaar hier werken, gezien de groei en uitdagingen. Catawiki wordt steeds enerverender. Nog geen twee uur waren hier hetzelfde. Als ik ooit een maandag de werkweek kan voorspellen, wordt het tijd om te vertrekken.

 

Hoe is Amsterdam?

Ik ben Canada ontvlucht om de extreme temperaturen en de grote invloed van de overheid op de samenleving, naar het klimaat van Bermuda. Toen wilde ik naar Europa en in Amsterdam heb ik mijn plek gevonden. Na Booking wilde ik hier blijven. De kwaliteit van leven is hier uitstekend en het start-upklimaat wordt steeds beter. Mijn grote motivatie is het werken met mensen, zoals met René en Marco, plus snelle groei.

 

Vind je voldoende developers?

Met nu vijftig mensen in Amsterdam en vijftig in Assen hebben we voortdurend sollicitaties lopen. We doen zeven tot tien interviews per week, breiden uit in beveiliging en databasebeheer. Er staan nu vijf vacatures open en als die vervuld zijn, komen er weer vijf. Er komen veel mensen uit Oekraïne, Wit-Rusland, India en Duitsland, maar ook Brazilië en Argentinië.

 

Gerelateerde berichten...