‘Patiënt centraal’ krijgt concrete invulling

Zorgteamapp brengt alle zorgverleners in kaart

Vrijwel iedere Nederlandse zorgorganisatie vermeldt ergens op haar website dat de patiënt of cliënt centraal staat. Dit ervaren chronische patiënten en cliënten die veel zorg ontvangen, doorgaans toch anders. Zij zien een heel leger aan artsen, verpleegkundigen en thuiszorgmedewerkers, zonder dat ze weten wie welke rol speelt. Een simpele zorgteamapp kan hier verbetering in aanbrengen.

De patiënt of cliënt centraal? Was het maar waar. In ziekenhuizen is het uitgangspunt nog altijd het medisch specialisme. In de langdurige zorg is er vaak één team verantwoordelijk voor een groep cliënten, maar ze slagen er qua planning vaak niet in om zoveel mogelijk dezelfde verpleegkundigen naar dezelfde cliënt te laten gaan. En dan hebben we het nog niet eens over ketenzorg. Want een chronische diabetespatiënt die slecht ter been is, ziet naast de internist en thuiszorg ook de huisarts, de POH, een diëtiste en een pedicure.

 

Inzicht in zorgteam

Igal Vainer van EPAM Systems – een van de sprekers op de jaarlijkse gebruikersconferentie van Splunk – bedacht een simpele app die inzicht geeft in wie er allemaal betrokken zijn bij de zorg aan één persoon. De app gebruikt daarvoor informatie uit verschillende onderliggende systemen: het EPD of ECD, het medicatiedossier, het planningsysteem enzovoort. De app kan door één zorgorganisatie worden gebruikt, maar voegt nog veel meer waarde toe als hij in een zorgketen wordt ingezet.

Vainer geeft een demonstratie. Na het openen van de app komt een patiënt of cliënt op een scherm met in het midden zijn/haar foto en daar omheen grote en kleine bollen met daarin ook foto’s. De bollen zijn de zorgverleners en de grootte geeft aan hoe vaak de patiënt/cliënt die mensen ziet of hoe belangrijk ze op dat moment zijn. De bollen kunnen dus wisselen van omvang en er worden automatisch nieuwe bollen aan toegevoegd zodra de situatie verandert. Om nieuwe bollen toe te voegen is een koppeling nodig aan het bewuste onderliggende systeem dat de verbinding maakt tussen patiënt/cliënt en zorgverlener. De bollen brengen alle betrokkenen in kaart, ook de zorgverleners die de patiënt nooit ziet, zoals bijvoorbeeld een radioloog of patholoog.

 

Hulpmiddel bij privacy

Vainer: “De app geeft patiënten/cliënten en hun mantelzorgers inzicht in wie er allemaal in het zorgteam zitten. Je vindt er ook de contactinformatie van de betrokkenen. Zorgverleners hebben ook toegang tot deze informatie. Zij zien dus ook bij wie een patiënt of cliënt nog meer onder behandeling is. Dat is handig in spoedsituaties. Als de zojuist genoemde persoon wordt binnengebracht op de SEH kan de verpleegkundige direct zien of iemand bijvoorbeeld onder behandeling is bij een geriater vanwege beginnende dementie of thuiszorg ontvangt. Ze weet welke wijkverpleegkundige ze moet waarschuwen dat de patiënt in het ziekenhuis is, ze ziet wie de huisarts is en bij welke apotheek ze terechtkan als er vragen zijn over de gebruikte medicatie. De schakels in de keten kunnen zo veel sneller en effectiever reageren.”

 

Zorgpaden inzichtelijk

De app geeft patiënten de mogelijkheid om feedback te geven aan zorgverleners, wat een goede toevoeging is op algemene patiënt- of cliënttevredenheidsonderzoeken. Vainer: “Die algemene onderzoeken vragen naar je totale tevredenheid over een zorgorganisatie. Ze geven geen inzicht in waarom iemand wel of niet tevreden was. En al helemaal niet wie welke rol daarin heeft gespeeld. In de app kun je iedere zorgverlener individueel beoordelen en commentaar geven. Zo krijgen zorgorganisaties gerichte feedback waar ze op kunnen sturen.”

Je kunt als zorgorganisatie zelf bepalen welke informatie je wilt toevoegen aan de app. Als je bijvoorbeeld de efficiency van bepaalde processen wilt meten, kun je de tijdinformatie uit logfiles gebruiken, zodat het daadwerkelijk doorlopen zorgpad inzichtelijk wordt. Vainer ziet hierin vooral toegevoegde waarde voor ziekenhuizen. “Je kunt van alles meten, bijvoorbeeld hoeveel onderzoeken nodig waren om een diagnose te stellen, hoeveel tijd daarmee gemoeid was en hoeveel tijd er zat tussen het stellen van een diagnose en de start van een behandeling. Je kunt ook meten of je wel compliant bent met wet- en regelgeving. Zo schrijft de overheid voor hoe vaak de internet diabetes patiënt moet zien. Je kunt nu precies zien bij welke patiënten je niet aan de regels hebt voldaan en ook welke artsen de fout in gaan.”

 

Makkelijk databronnen toevoegen

EPAM heeft Splunk gebruikt als platform om de app mee te bouwen. Vainer: “Met name omdat je met die software vrij eenvoudig nieuwe databronnen kunt toevoegen en oude kunt verwijderen. Je kunt nieuwe zorgverleners makkelijk aansluiten, maar je kunt ook IoT-devices aansluiten, zoals stappentellers of slimme weegschalen.”

Het platform heeft veel mogelijkheden om de security en privacy te monitoren. “Dat is natuurlijk erg belangrijk in de zorg en wordt met de komst van de GDPR nog belangrijker. Daarom maken wij inzichtelijk wie welke informatie heeft bekeken. De patiënt kan bepalen wie wat mag zien en zo zijn eigen privacy beschermen.”

Doordat de app data niet fysiek hoeft in te laden, maar ze virtueel kan indexeren, hoef je ze te kopiëren naar een centraal platform. Je kunt op afstand databronnen uitlezen. De data van de huisarts blijft dus gewoon in het systeem van de huisarts staan.”

De app is ontwikkeld door een team in de Verenigde Staten en kan door zorgorganisaties met hulp van EPAM worden doorontwikkeld.

Vainer: “Het allermooiste aan dit product vind ik dat we data, die nu op allerlei plekken wordt vastgelegd en vaak maar half-half wordt gebruikt, bij elkaar brengen op een plek waar ook de patiënt toegang toe heeft. Het verlangt van zorgverleners geen nieuwe registraties, we hergebruiken data die er al is op een manier dat eindelijk ook de zorgverlener en de patiënt/cliënt er wat aan hebben. De kreet ‘patiënt centraal’ krijgt nu een concrete invulling.”

 

 

 

Gerelateerde berichten...

X