Betrouwbaarheid belangrijkste argument voor overstap naar de cloud

cloud

Uit internationaal onderzoek onder 450 CIO’s en IT-verantwoordelijken blijkt dat behoefte aan betrouwbaarheid het belangrijkste argument is voor een overstap naar de cloud. Een toenemende afhankelijkheid van online dienstverlening vergroot de behoefte aan een betrouwbare IT-omgeving. Een derde van de ondervraagde IT-managers geeft aan dat hun bedrijfskritische infrastructuur inmiddels in de cloud draait. Bedrijven die het beheer van hun bedrijfskritische platform volledig uitbesteden (17%), blijken het minst geconfronteerd te worden met downtime. De helft van deze bedrijven geeft aan afgelopen jaar minder dan vijf keer te maken te hebben gehad met downtime.

Het onderzoek, dat in opdracht van Jitscale werd uitgevoerd door TheBonnerGroup onder 450 IT-verantwoordelijken in de Verenigde Staten en Europa, laat zien dat een meerderheid van de bedrijven (62%) aangeeft afhankelijk te zijn van het IT-platform waarop hun bedrijfskritische applicaties draaien. Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven zegt gebruik te maken van 10 of meer bedrijfskritische applicaties. Deze toenemende afhankelijkheid komt voort uit het feit dat online dienstverlening steeds belangrijker en downtime steeds duurder wordt.

Opvallend is dat 88% van de bedrijven aangeeft dat hun online dienstverlening in het afgelopen jaar te maken heeft gehad met downtime, waarbij het in 44% van de gevallen gaat om minimaal twee en maximaal vijf storingen. Met name in de retail, de financiële dienstverlening, manufacturing en utilities is het slecht gesteld met de bereikbaarheid van online platformen. 60% van de bedrijven in deze sectoren heeft in de afgelopen twaalf maanden te maken gehad met twee tot tien gevallen van downtime. De kosten voor downtime blijken in een meerderheid van de gevallen minimaal 1000 euro per tien minuten te zijn.

Cloud wordt steeds belangrijker
De cloud speelt een belangrijke rol bij het hosten van bedrijfskritische applicaties. 33% van de bedrijven geeft aan dat hun infrastructuur in de cloud draait. 41% vertrouwt op een hybride-platform. Bij slechts een kwart van de bedrijven draait de infrastructuur nog op een geheel fysieke infrastructuur.

De online performance en betrouwbaarheid van de bedrijfskritische platformen is ook sterk afhankelijk van de manier waarop deze platformen worden beheerd. De bedrijven die aangeven hun platform in-house te beheren (40%) vormen tevens de groep die de meeste downtime ervaren heeft in het afgelopen jaar. Bij driekwart van die bedrijven werd het online platform meer dan zes keer getroffen door een storing. Bedrijven die hun platform uitbesteden, kregen het minst te maken met uitval. 51% van deze bedrijven had minder dan vijf keer te maken met downtime. Bedrijven in de retail die beschikken over een fysieke infrastructuur, hebben het meest te maken met downtime.

SLA’s
Voor bedrijven die hun platform (gedeeltelijk) uitbesteden, zijn SLA’s van groot belang. Uit het onderzoek blijkt dat in 59% van de SLA’s een uptime van 99% of hoger is afgesproken, wat betekent dat zo’n 40% van de bedrijven akkoord gaat met 99% uptime of minder. In de praktijk komt dit neer op minstens vier dagen niet bereikbaar zijn op jaarbasis. 15% van de respondenten geeft aan dat hun leverancier er niet in is geslaagd de beloofde uptime te behalen.

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...