DDA: laat beleid digitale mainport juist niet los

digitale wereld

De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, een adviesorgaan van de Nederlandse regering, stelt in haar rapport ‘Mainports voorbij’ om het beleid voor de Nederlandse digitale mainport los te laten. In plaats daarvan moet ons land meer inzetten op het scheppen van een goed vestigingsklimaat. Dat is precies het verkeerde advies, vindt de Dutch Datacenter Association (DDA), brancheorganisatie van datacenters in Nederland.

DDA-directeur Stijn Grove stelt: “In het advies van de raad wordt benadrukt dat de digitale infrastructuur één van de pijlers van een gezonde economische toekomst van Nederland is. Dat klopt, maar de digitale infrastructuur als geheel is iets heel anders dan de unieke digitale mainport. Deze digitale mainport, de Digital Gateway, is een uniek internationale knooppunt. Het wordt gevormd door datacenters, internet exchanges en internationale data verbindingen. Deze snelst groeiende nieuwe parel van onze economie moet je wel degelijk zien als mainport”.

 

Brexit

Afscheid nemen van de mainportgedachte is volgens Grove een totaal verkeerd signaal. Zeker nu de Brexit voor de deur staat en er veel naar Nederland gekeken zal worden op digitaal gebied.  “In het buitenland kent men Nederland juist om de Port of Rotterdam, Schiphol Airport en de Digital Gateway. Door de toon van de titel zo scherp te stellen wordt hier afbreuk aan gedaan. Het stimuleert de zaken waar we goed en bekend om zijn niet. De ook inhoudelijk beperkte definities en het missen van verdieping in maatregelen rondom de digitale mainport zijn een gemiste kans voor deze sector en dus ook voor Nederland.”

Grove stelt in zijn betoog dat organisaties, bedrijven en consumenten bewust en onbewust afhankelijk zijn van datacenters. En juist daarom moet je de sector versterken en gezond houden. “Ze zijn het nieuwe fundament van onze economie. Groei van deze sector is dan ook noodzakelijk om de cruciale rol van datacenters voor economie en samenleving te borgen. Datacenters zijn als onderdeel van de digitale mainport aanjager van de economische groei in Europa. Net als de fysieke mainports Schiphol en Rotterdam heeft deze sector aanzienlijke spill-over effecten voor de rest van de economie”.

 

Samenhangend beleid

Zowel overheid als bedrijfsleven moet volgens DDA prioriteit geven aan fysieke maatregelen. Bedoeld worden investeringen in de infrastructuur voor elektriciteit, infrastructuur voor hergebruik van warmte, maar ook door samenhangend beleid voor economie, privacy en milieu. De urgentie hiervoor  is hoog, actie is geboden en adviezen kunnen niet concreet genoeg zijn. “Het feit dat vele landen in Europa hier al hard op inzetten en dit volledig ondersteunen, betekent dat Nederland snel een slag moet slaan. Dat kan niet door voorbij te gaan aan de mainport functie van de Digital Gateway to Europe”, concludeert Grove.