De digitale transformatie van Kramp door de ogen van CDO Arnoud Klerkx

Vehicle Tractor Tractors Agricultural Machine

De ene digitale transformatie is de andere niet. Hoe omvangrijk is de legacy? Hoe afhankelijk is de business van het digitale proces? Hoe ‘modern’ is het management?

We bespreken de digitalisering bij Kramp met Arnoud Klerkx, Chief Digital Officer. “Digitalisering gaat niet alleen over ICT, maar heeft ook zeker te maken met marktpropositie.”

 

CDO

Alleen al zijn functienaam doet vermoeden dat het Kramp-management een gezonde visie heeft op de toekomst. Dat kan Klerkx – die augustus 2017 bij Kramp aantrad – beamen. “Als Chief Digital Officer heb ik ook echt een businessrol. Natuurlijk ben ik in de rol van CIO verantwoordelijk voor de werkplekken, het datacenter en de systemen. Maar ik ben ook verantwoordelijk voor het digitale kanaal. Dus eindverantwoordelijk voor onze webshop, digital marketing, de conversie en de volledige customer journey. IT’ers zijn gewend om te denken in demand & supply; wij van ICT leveren wat de business wil. Maar als ik nu aan het begin van het project vraag wat de business wil, krijg ik te horen: maar Arnoud, jij bént de business! Het dragen van die twee petten is boeiend en lastig tegelijk. ICT roept vaak dat de business zijn requirements op orde moet hebben, maar nu moet ik dat zelf doen!”

 

Van zijlijn naar speelveld

Na vier jaar bij Accenture stapte Arnoud Klerkx over naar Gartner, waar hij zeven jaar werkte. Na elf jaar consulting – aan de zijlijn – vond Klerkx dat hij nu zelf maar eens de daad bij het woord moest voegen. Hij maakte hij de overstap naar de andere kant van de tafel. Zijn eerste lijnfunctie – in het directieteam van IT – had Klerkx bij Robeco, daarna bij Ziggo – directeur IT – en vervolgens bij Sanoma Learning. Vanuit de Raad van Bestuur leidde hij daar de digitale transformatie.

Agrarische bedrijven kopen hun landbouwmachines, zoals tractors en alles wat daarachter hangt, bij dealers. Denk aan de grote tractormerken zoals Fendt, John Deere en New Holland. De dealers zorgen ook voor onderhoud en reparatie. Hiervoor heb je onderdelen nodig. Dat kunnen originele onderdelen zijn, maar ook niet originele.

Daar komt Kramp in beeld. Zij leveren aan hun klanten – de dealers – alle denkbare originele en niet-originele reserveonderdelen. “Wij zijn hier steengoed in”, vertelt Klerkx enthousiast. “Van alle tractoren tot veertig jaar terug weten onze productexperts tot op de boutjes en moertjes precies welke onderdelen erin zitten en hoe het allemaal werkt. Ook hebben we een eigen Kramp-huismerk dat inmiddels een kwart van onze omzet bepaalt. Ook ons budgetmerk, GoParts, doet het ook erg goed.”

 

Accessoires

Daarnaast leveren veel dealers ook andere accessoires voor de boer. Op het platteland heb je niet overal een Hornbach of Gamma in de buurt. Ook dit volledige assortiment van tuinslangen, rubberlaarzen, extra verlichting, scheppen, schroevendraaiers, prikkeldraad enzovoort levert Kramp. Onderdelen en deze benodigdheden vormen tezamen een assortiment van maar liefst 500.000 artikelen. Deze worden binnen één dag uit voorraad geleverd, vanuit één van de elf warehouses, in vrijwel alle Europese landen, plus Rusland en Oekraïne. De voorraad wordt op peil gehouden door 4.000 leveranciers.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van mei.