e-Commerce optimaliseert resultaat van B2B-bedrijven

B2B e-commerce is een effectief middel voor het vergroten van de omzet, het werven en behouden van nieuwe en bestaande klanten, en het creëren van concurrentievoordeel. Dit blijkt uit een onderzoek dat adviesbureau Forrester Consulting recentelijk uitvoerde in opdracht van EPiServer. In het kader van dit onderzoek vroeg Forrester honderd Amerikaanse bedrijven hun best practices bij het implementeren van B2B e-commercesystemen alsook de resultaten van deze systemen te beoordelen.

Belangrijkste bevindingen Forrester constateerde dat de respondenten dankzij hun e-commerce-implementaties indrukwekkende financiële successen boekten en de best practices gebruikten om de kosten van het implementeren van de oplossing te minimaliseren en te beheren. Enkele van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoeksrapport zijn: ·         B2B e-commerceoplossingen dragen in aanzienlijke mate bij aan zowel de omzet als de incrementele inkomsten. Het rapport laat zien dat B2B e-commerceoplossingen resulteerden in een toename van de bedrijfsinkomsten, de rentabiliteit per order en de gemiddelde orderwaarde, en een afname van de kosten per order. Daarnaast schatten de respondenten dat gemiddeld 31 procent van de inkomsten die hun e-commercesysteem genereerde, bestond uit incrementele inkomsten.

SaaS/PaaS B2B e-commerceoplossingen besparen tijd en geld. Volgens het rapport kostte 39 procent van de SaaS-implementaties minder dan 1 miljoen US dollar, in vergelijking met slechts 10 procent van de implementaties op locatie. Bovendien zeiden meerdere respondenten dat een SaaS/PaaS-oplossing tegen de verwachting in minder tijd vergde dan oplossingen die op locatie geïmplementeerd waren.

Best practices kunnen ervoor zorgen dat de implementatie op tijd en binnen budget plaatsvindt. Om de e-commerceoplossing op een efficiënte en klantgerichte manier te implementeren, moeten B2B-bedrijven – zo geeft het rapport aan – de doelen en doelstellingen van het project van tevoren zorgvuldig definiëren. Daarbij doen ze er verstandig aan niet alleen gebruikers bij het implementatieproces te betrekken, maar ook goed geïnformeerde interne en externe deskundigen.

Onovertroffen gebruikerservaring Het rapport maakt duidelijk dat er tot voor kort verschillende argumenten waren die tégen de verkoop door B2B-ondernemingen van producten en/of diensten door middel van online kanalen spraken. Zo was de ingezette, meestal in eigen huis ontwikkelde, technologie slecht toegerust voor de complexiteit van verkopen via internet. Bovendien waren de voordelen van e-commercesystemen voor B2B-doeleinden grotendeels onbewezen en werd het implementatieproces van deze systemen als ingewikkeld en kostbaar beschouwd. De afgelopen jaren is hier een kentering in gekomen en hebben B2B e-commerceoplossingen een metamorfose ondergaan. Daardoor bieden ze nu een gebruikerservaring die de gebruikerservaring aangeboden door toonaangevende B2C-partijen overtreft.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...