E-mail is toe aan een opfrisser

De aloude E-mail is toe aan een opfrisser. Niet alleen vanwege jonge gebruikers die meer via social media communiceren. Ook omdat we iets moeten doen aan de al jaren bestaande informatie-overload én slimmere workflow-mogelijkheden anno nu. Diverse aanbieders komen met mailclients die het anders doen.

IBM komt met een geheel nieuwe webmaildienst, Microsoft brengt de nieuwe Clutter-functie naar Office 365, Google presenteert het invitation-only Inbox en cloudopslagaanbieder Dropbox had al de Mailbox-app. Het Nieuwe Mailen is in opkomst en dat is geen verse marketingkreet van een leverancier. Hoewel marketing wel degelijk één van de oorzaken is. De vele nieuwsbrieven en mailmeldingen van social media verergeren de informatie-overload die e-mail al heel erg lang teistert.

 

Renaissance van de nieuwsbrief

Volgens onderzoeksbureau Forrester gaat het fenomeen nieuwsbrief nog lang niet weg. Sterker nog, door recente stappen van Facebook gaat de nieuwsbrief een renaissance meemaken, zo voorspelt Forrester-analist Nate Elliott. ’s Werelds grootste sociale netwerk heeft namelijk een einde gemaakt aan organic social marketing, waarmee marketeers met eigen content Facebook-’vrienden’ kunnen bereiken. Wie op Facebook vanaf januari 2015 aan marketing wil doen, moet de portemonnee trekken. Forrester draagt e-mail aan als valide alternatief voor marketinginspanningen.

Los van nieuwsbrieven dreigen veel inboxen van e-mailgebruikers te bezwijken onder de toenemende hoeveelheden berichten. Dat kan komen door een cc-cultuur binnen een organisatie, of omdat iemand voor veel mensen een aanspreekpunt is, of om nog diverse andere redenen. Volgens schattingen is slechts 14 procent van de 108 miljard (!) werkmails die dagelijks worden verstuurd echt van belang.

Grote concurrenten komen vanuit verschillende hoeken om te strijden om de gebruiker – en diens beheerder.

Hoe dat verder gaat? Lees het online of in ICT/Magazine van december

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...