eCommerce moderniseert nu ook landschap van kleinere partijen

klantenservice

Wat is nodig in het moderne online landschap om te blijven groeien? Zowel in omzet als kwaliteit? Een eCommerce platform is niet meer alleen voorbehouden aan de Bol.coms, de Wehkampen en de Cool Blues van deze wereld. Ook meer traditionele organisaties zullen op zoek moeten naar geavanceerde eCommerce oplossingen. Dat stelt Jerry van Leeuwen, Managing Director van SYcommerce.

Gaat u naar het buitenland? Voert u andere merken of wellicht heeft u verschillende business modellen? Bent u profit of non-profit? Bent u B2B actief, B2C of wellicht allebei? Verkoopt u producten of verleent u diensten? Moet u blijven bij de gekozen oplossing of kunt u kiezen voor een ander platform? Wat zijn de overwegingen?

 

Bepaal je pakket van eisen!

Het bepalen van het pakket van eisen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bepaal je pakket van eisen. Bij wie zit die kennis? Hoe bepaal je of het oude platform niet meer voldoet? Of dat de keuze voor een nieuw platform de juiste is? De eerste stap die je zal moet nemen, is het bepalen van je requirements.

  • Bepalen van de belangrijkste businessdoelen (vermindering kosten, multichanneling, lock-in verminderen, online visibility vergroten).
  • Definiëren van de knelpunten van de huidige processen of het bestaande systeem.
  • Welke kritieke eigenschappen moeten in ieder geval ingevuld worden?
  • Welke nice-to-haves wil je hebben?
  • Welke innovaties verwacht je?
  • Wat zijn de integratieproblemen die op de loer liggen?
  • Operationele eisen, zijn er product/dienstconfiguraties, productbundels of andere bijzonderheden?

 

Vaardigheden en budget

Is er binnen de organisatie een integrale eCommerce strategie? Wordt eCommerce ook daadwerkelijk omarmd door de organisatie? Zijn alle stakeholders betrokken? Zijn de vaardigheden eigenlijk wel in huis? Wordt er op een serieuze manier naar budget gekeken, waarbij dan nadrukkelijk ook verder wordt gekeken dan de eigen schaduw? Een eCommerce project stopt niet bij de live gang van een platform. Sterker nog, dan begint het eigenlijk pas! Kortom skills, skills en budget!

 

Ontdekken

Hoe wordt het bedienen van klanten beïnvloedt door het nieuwe platform? Ook heel belangrijk is het om te weten hoe dat in het bestaande platform of de bestaande situatie gebeurt. Feit is: de klant moet erop vooruitgaan en niet achteruit! Ontdekken is een belangrijk onderdeel van de route die een klant online volgt. Wordt dit goed ondersteund?

De zoekfunctie van een platform bepaalt in grote mate of een klant kan vinden wat hij zoekt. Een klant die een goede zoekfunctie gebruikt, heeft een hogere klanttevredenheid. Ook de CMS-kwaliteiten van een platform zijn een belangrijke invloedsfactor op het gedrag van klanten.

Word je aangetrokken door de wijze waarop producten en diensten worden gepresenteerd of stoot het juist af? Een verjaagde klant komt meestal niet meer terug. Je kunt concluderen dat de NPS (Net Promotor Score) van een organisatie mede afhankelijk kan zijn van de keuze voor een eCommerce platform.

Zorgt het eCommerce platform voor de juiste marketingmogelijkheden voor de organisatie?

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van mei.