Gebruik leken in zelfrijdende auto nog te groot risico

overname

Snelle introductie van de zelfrijdende auto klinkt ambitieus, maar er kleven nog grote risico’s aan. Voor het gebruik van enthousiaste leken als testers is het nog te vroeg. Er is gebrek aan goede regelgeving en er zijn extra risico’s. Dat stelt SQS (Software Quality Systems) naar aanleiding van een aantal recente ongevallen met zelfrijdende auto’s. SQS werkt momenteel met een aantal autofabrikanten van autonome voertuigen samen aan ontwikkeling van hun kwaliteitsbewakingsprogramma’s.

Nu autofabrikanten en technologiebedrijven staan te popelen om zelfrijdende auto’s op de weg te brengen, is het juist nu belangrijk meer specialistische, onafhankelijke tests in complexe situaties uit te voeren. Er moet  eerst meer duidelijkheid komen over bijvoorbeeld het rijgedrag van de enthousiaste bestuurders. Ook moet er versneld gewerkt worden aan een opleidings- en certificeringssystemen om de veiligheid verder te verbeteren. Autoliefhebbers die de fabrikanten steunen hebben nu vaak gebrek aan opleiding en een overmatig vertrouwen. Dit leidt tot overhaaste experimenten met onvoorspelbare gevolgen.

 

Onwaarschijnlijke situaties eerst beoordelen

“De drang naar implementatie van autonome voertuigsystemen is begrijpelijk, maar de veiligheid mag daarbij niet uit het oog worden verloren”, stelt Jeri Smith, Chief Executive Officer van SQS-USA. “Het wordt steeds belangrijker dat onafhankelijke tests worden uitgevoerd voordat autoliefhebbers deze technologie mogen gebruiken. Door herhaalde tests waarbij ook de onwaarschijnlijkste situaties worden beoordeeld kan software 99% zekerheid bieden. Om ongevallen geheel te voorkomen, moeten bestuurders echter ook specifiek worden opgeleid voor het bedienen van deze geavanceerde voertuigen. In de luchtvaart wordt de automatische piloot al jaren gebruikt, maar daar gebeuren nooit ongelukken mee omdat de piloot en copiloot grondig zijn opgeleid en weten wanneer ze moeten ingrijpen.”

“Door de vooruitgang op het gebied van sensoren en chips zijn zelfrijdende auto’s in staat om betere beslissingen te nemen dan mensen, die nu eenmaal niet elke dag even scherp zijn”, aldus M.S. Subramanian, Director of Connected Cars bij SQS.  “Tesla deelde onlangs de informatie dat één bevestigd dodelijk ongeval heeft plaatsgevonden bij 130 miljoen mijl met de automatische piloot, tegenover één dodelijk ongeval bij 90 miljoen mijl met menselijke bestuurders. Dat onderstreept het veiligheidspotentieel van deze auto’s.”

 

Controleren

Om dit potentieel waar te maken, moeten fabrikanten meer doen dan bestuurders vragen om op te blijven letten en hun handen aan het stuur te houden”, vervolgt Subramanian. “Fabrikanten moeten met tests kunnen controleren of hun instructies worden opgevolgd.  De veiligheid in de auto moet worden verbeterd om het ongevalsrisico aanzienlijk te verkleinen.”

Volgens Subramanian worden de risico’s verminderd als fabrikanten en de Amerikaanse verkeersveiligheidsorganisatie (NHTSA) zich samen inzetten voor de ontwikkeling en handhaving van strengere regels. Dit betekent ook meer simulatietests van auto’s met radarsystemen, camera’s en stuurwielsensors.

“De camera is bijvoorbeeld een optisch systeem, vergelijkbaar met het menselijke oog”, legt Subramanian uit. “In het donker of bij een sneeuwstorm hebben de camera’s het moeilijk. Dergelijke kwesties moet je eerst in een laboratorium simuleren en de gevonden problemen oplossen. Dan pas kun je met de auto rijden.”