Google belooft meer controle op reminder-advertenties

Logo Google Eemshaven datacenter

Google gaat de reminder-advertenties aan banden leggen. Ook het sinds 2012 ingestelde  “Mute this ad”-beleid krijgt een update. Dat maakte de techreus eerder deze week bekend in een blog. Het beleid heeft gevolgen voor zowel gebruikers als adverteerders. Deze laatste groep krijgt te maken met veranderde voorwaarden.

Voortaan kunnen gebruikers via de advertentie-instellingen reminder-advertenties verbergen. De mogelijkheid komt in een later stadium ook beschikbaar voor advertenties die op YouTube, Zoeken en Gmail worden getoond.

Het gaat om om aankopen die gebruikers wel in het winkelwagentje van een webwinkel legden maar tocht niet kochten. Nu is de kans groot dat de webwinkel komt met zogenoemde reminder-advertenties, in een poging de klant over te halen het product alsnog aan te schaffen.

 

Mute this ad

De functie “Mute this ad” (vaak een kruisje aan de rechterbovenkant van een banner) gaat ook op de schop. Met deze functie kunnen gebruikers een advertentie blokkeren die ze niet meer willen zien.

De update bestaat eruit dat de feedback wordt herkend en doorgevoerd op alle ingelogde apparaten. Verder komt de optie “Mute this ad” op meer plekken op het web en in apps beschikbaar. Dat gaat op korte termijn gebeuren.

Volgens het techbedrijf maken miljoenen mensen inmiddels gebruik van deze functie. Vorig jaar werd de functie zeker vijf miljard keer gebruikt. Op deze manier werden zeker een miljoen advertenties verwijderd.

Per wanneer de mogelijkheden beschikbaar zijn is nog niet bekend. Momenteel werken ze nog niet.

Gerelateerde berichten...