HAN: Kijk multidisciplinair naar technologie in de zorg, dan werkt E-health beter

zorg app op telefoon met appel Health Cloud Initiative

Het lectoraat Innovatie in de Care van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) doet onderzoek naar kansen en bedreigingen van e-health innovaties. “Het aanbod is groot, de resultaten in de praktijk zijn mager,” stelt lector Marian Adriaansen. “Multidisciplinair werken is de oplossing.”

Volgens Adriaansen kijkt men te vaak eenzijdig vanuit de technologie. “Terwijl het meer een zaak is van psychologie en financiering.”

Volgens de lector biedt E-health geweldige mogelijkheden om enerzijds zo individueel mogelijke zorg te leveren. “En ook om anderzijds op basis van data te analyseren waar we de zorg kunnen verbeteren. Maar zo kijken helaas maar heel weinig zorgorganisaties.”

 

Andere bril

Het is wel de bril waar de HAN door kijkt. Zij prikkelen studenten om manieren te ontdekken waarop ze de individuele zorg kunnen verbeteren en tegelijkertijd kosten kunnen besparen. Dat is ook de reden van hun interesse in robot Tessa. Dat is een plantenpotje dat praat en dat mensen met een cognitieve beperking – bijvoorbeeld door beginnende dementie, niet-aangeboren hersenletsel of autisme – activeert met herinneringen.

Adriaansen: “Tessa kost ruim een euro per dag. Daarmee is ze bereikbaar voor een grote groep mensen.” Dat is meteen het onderscheid met de meeste andere zorgrobots. “We hebben ook twee ZORA’s in huis, maar die zijn veel duurder in aanschaf waardoor de businesscase niet direct voor de hand ligt.”

Tessa is persoonlijk te programmeren met een dagschema en kan daarnaast muziek afspelen die past bij het moment van de dag: ’s ochtends activerend en ’s avonds juist rustgevend. Tessa is ontwikkeld door TinyBots, een start-up die voortkomt uit de TU Delft. “Een van de beide oprichters heeft ook psychologie gestudeerd. Dat zie je terug”, zegt Adriaansen. “De meeste andere zorgrobots zijn technisch heel goed, maar psychologisch weinig onderbouwd. Tessa blinkt juist uit op dat laatste vlak.”

Eenvoudig

HAN liet twee groepen van acht studenten praktijkervaring opdoen met Tessa bij mensen met beginnende dementie en met een verstandelijke beperking. Het gaat bij mensen met dementie om cliënten die thuis wonen. De eerste les deden de studenten al op bij de eerste de beste installatie. “De installatie was ingewikkelder dan gedacht. Onze studenten waren vaak twee tot drie uur bezig. Als je dat werk straks moet overlaten aan verzorgenden of mantelzorgers, dan haken ze daar al af”, zegt Adriaansen. Een punt waar TinyBots inmiddels aan heeft gewerkt.

Een ander probleem waar de studenten tegenaan liepen: oudere mensen zijn gewend om alle apparaten uit te doen als ze naar bed gaan; zelfs de tv staat niet op stand-by. Voor hen is het dus logisch om ook de stekker van Tessa uit het stopcontact te trekken.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van maart/april.

Gerelateerde berichten...