Herdefiniëren bedrijfsstrategie en data-analyse lijkt continu proces

Tot voor kort bestond een businessstrategie uit een helder pad, met een strak plan. De roadmap werd gevolgd zonder al te grote omleidingen. Maar in tijden van verandering en onzekerheid werkt dat niet meer. Het herdefiniëren van een bedrijfsstrategie lijkt tegenwoordig op een continu proces, waarbij het voornamelijk draait om data.

In figuur 1 zien we op de horizontale as de onzekerheid omtrent de technologie in verschillende markten. De verticale as toont de onzekerheid omtrent de klantvraag. In deze grafiek van 2014 zien we dat sectoren als edelmetalen, financiële dienstverlening, nutsbedrijven en de tabaksindustrie vrij stabiel zijn. Zij konden uitstekend uit de voeten met strategieën op basis van Michael Porter. Anders dan bijvoorbeeld de farmaceutische industrie of transport.

 

Onzekerheid

Grote onzekerheid op het gebied van technologie en klantvraag eiste flexibele strategieën van hen. Vorig jaar verscheen een ge-update versie van het overzicht. Daaruit blijkt dat de stabiele sectoren van drie jaar eerder ook sterk zijn opgeschoven naar rechtsboven, de onzekere kant.

Zo zijn elektriciteitsbedrijven in hoge informatieafhankelijk geworden qua klantgedrag én energievoorziening. Er zijn alleen al gigantische hoeveelheden data nodig voor het berekenen van optimale rendementsefficiency voor windmolenparken. Markten waar nog zekerheden bestaan, zijn nagenoeg uitgestorven. Onzekerheid is een gegeven.

 

Resources

Volgens Richard Rumelt – schrijver van het boek ‘Het geheim van een goede strategie’ – zijn de enige zekerheden die een bedrijf heeft de eigen resources en de eigen kwaliteiten. Volgens hem leiden twee wegen naar succes. Als eerste het zelf uitvinden van je toekomst, waarbij je je eigen markt creëert.

Dit scenario is slechts voorbehouden voor the happy few. De meeste organisaties bewandelen de tweede weg: het continue proces van het detecteren van kleine veranderingen in de markt. Zij die dit het snelst doen en de meest waardevolle inzichten vergaren, kunnen daar hun succes op bouwen, keer op keer. Zij gaan het slimst om met onzekerheid. Dit is in essentie het speelterrein van de data-analisten.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van maart.

Gerelateerde berichten...