Hoe voorkom je phishing en andere betaalfraude?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij fraudeurs op verschillende manieren vissen naar persoonlijke gegevens. Met die informatie proberen ze geld van je te stelen. De meest voorkomende manier om achter persoonlijke gegevens te komen is via een valse e-mail van bijvoorbeeld een bank of creditcardmaatschappij, waarin je wordt gevraagd om je gegevens te controleren of in te vullen. In deze newsflash vertellen we je hoe je phishing kunt voorkomen en voor welke andere vormen van betaalfraude je moet oppassen.

Deze negen tips besparen je een hoop ellende

Internetcriminelen worden steeds professioneler. Websites en mails van bekende organisaties worden goed nagemaakt, maar als je op de details let, dan is de kans groot dat je betaalfraude kunt herkennen. Hier volgt een aantal tips.

Een bank of creditcardmaatschappij vraagt nóóit om persoonlijke gegevens. Je creditcardnummer, verificatienummer en pincode zijn strikt persoonlijk. Geef ze dus nooit aan anderen en bewaar ze op een veilige plek. Krijg je een mailtje van een bank waarin je gevraagd wordt je gegevens in te vullen, denk dan nog eens aan deze regel en laat je niet beetnemen. Twijfel je? Bel dan je bank of creditcardmaatschappij.

We hebben de neiging om overal op internet ons mailadres achter te laten. Dit is voer voor fraudeurs. Hebben fraudeurs je mailadres niet, dan is de kans op phishing ook kleiner. Hoe je kunt voorkomen dat fraudeurs je mailadres in handen krijgen? Reageer allereerst nooit op ongevraagde mail en spam en stuur geen kettingbrieven door. Daarnaast is het slim om gebruik te maken van een emailadres dat je alleen gebruikt voor geldzaken. Krijg je een (nep)mail van bijvoorbeeld ICS op een ander mailadres? Dan weet je zeker dat je hier niet op hoeft te reageren. En nog een simpele tip: zet je mailadres niet op fora, andere open plekken op internet en wees voorzichtig met het opgeven van je mailadres voor nieuwsbrieven.

Let bij vreemde mailtjes op het e-mailadres van de afzender. Mailadressen van ICS eindigen bijvoorbeeld altijd op ‘icscards.nl’. Mail van ‘@icsnederland.nl’, ‘@ics-cards.nl’, ‘@icscard.nl’, of een andere variant? Meld het dan direct en open de mail niet!

Een bank of creditcardmaatschappij stuurt altijd persoonlijke mailtjes, waarbij de aanhef de naam van de klant bevat. Begint de mail met ‘Geachte cliënt’, dan komt de mail hoogstwaarschijnlijk van iemand met kwade bedoelingen. Verwijder dit bericht direct!

Staat er een link in de mail? Controleer dan het webadres. Dit kun je doen door op de link te gaan staan met je muis, maar er niet op te klikken. Wees alert als je wordt doorverwezen naar een andere website dan het originele adres. In het geval van ICS is het juiste adres www.icscards.nl. Bij twijfel kunt je de mail doorsturen naar valse-email@icscards.nl.

Kijk voordat je ergens betaalt of inlogt goed of het internetadres begint met https://. De ‘s’ staat voor secured (beveiligd). Staat er alleen ‘http’ (zonder ‘s’) dan is de internetverbinding niet beveiligd.

Controleer ook of je het veiligheidsslotje op het scherm ziet. Vaak staat dit slotje links naast het internetadres of onderin de browser. Dit veiligheidsslotje duidt eveneens op een beveiligde website.

Zorg daarnaast voor een goede beveiliging van je computer en mobiele apparatuur. Gebruik een virusscanner en installeer altijd de updates van het besturingssysteem.

Niet alleen via e-mail maar ook telefonisch nemen criminelen contact op om gegevens te ontfutselen zoals je creditcardnummer, cvc/cvv-code, pincode of wachtwoorden. Wees altijd zeer kritisch als je wordt gebeld met de vraag om persoonlijke gegevens. Geeft nooit je e-Code, pincode of wachtwoord door! Let er verder op dat als je gegevens doorgeeft, het initiatief altijd vanuit jezelf moet komen. Ook hier geldt net als bij het e-mailadres: wees zeer kritisch waar je je telefoonnummer achterlaat.

Andere veel voorkomende
betaalfraude methodes

Zakkenrollerij is nog steeds een veel voorkomende manier van gegevensfraude. Een bekende manier is het stelen van bankkaarten uit je jaszak door je achterbuurman, terwijl je zit te eten in een restaurant. Jas over je stoel in een druk restaurant? Portemonnee uit je jaszak!

Hoe goed bescherm jij je pincode als je die invoert bij een betaling? Bij shouldering kijken criminelen mee over je schouder, om zo de pincode te achterhalen als je een betaling doet. Hierbij worden ook vaak smoesjes en afleidingsmethoden gebruikt. Als ze de pincode in handen hebben stelen ze vervolgens je creditcard, waarna de criminelen vrij spel hebben. Wordt je pas gestolen? Bel dan direct de afdeling Verlies & Diefstal om je pas te laten blokkeren (in geval van ICS is dit telefoonnummer 020 – 6 600 611). Daarnaast is het erg belangrijk om je pincode goed af te schermen bij betalingen, door bijvoorbeeld je hand over het invoerveld te leggen en met je lichaam voor de betaalterminal te gaan staan.

Card trapping is een methode waarbij criminelen je pas stelen als je geld wilt opnemen. Als je je pincode intoetst, dan blijft de kaart hangen. Het lijkt alsof de automaat de pas heeft ingeslikt, maar in werkelijkheid zit je kaart nog in de gleuf van de automaat. Als je wegloopt, dan trekt de fraudeur de creditcard uit de automaat. Grote kans dat hij inmiddels ook je pincode heeft afgekeken. Wees hier dus alert op. Tip: controleer altijd of de pas gleuf overeenkomt met de afbeelding op de bankautomaat. Klopt dit niet? Neem dan direct contact op met de bank waarvan de automaat is. Neem eventueel ook contact op met je eigen bank of creditcardmaatschappij en vraag om advies. Eventueel wordt de pas dan vervangen.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...