Internationale handelsprocessen efficiënter door slimme zeecontainer

maersk

Tijdens de wereldhavendagen in Rotterdam gaat een pilot van start met een slimme zeecontainer. Door gebruik te maken van onder andere blockchain en IoT wordt de logistieke keten transparant en toegankelijker. Het gaat om een container van Maersk. Geïnteresseerden kunnen de slimme zeecontainer tijdens de dagen op 1, 2, en 3 september komen bekijken.

De bedoeling is dat de technologieën de data-uitwisseling aanzienlijk versnelt. Belanghebbenden krijgen sneller en beter toegang tot de juiste informatie. Het huidige handelsproces wordt daardoor goedkoper, sneller en efficiënter.

 

Hackathon

Het idee werd geboren tijdens de Beyond Banking Days hackathon van ABN AMRO begin juni.  Gedurende de zomer heeft het hackathonteam Glassbox, bestaande uit medewerkers van IBM, Maersk Line, Core|vision en ABN AMRO, het concept verder uitgewerkt. Tijdens de wereldhavendagen laat het team zien wat ze hebben ontwikkeld. Ze gaan ook in gesprek met klanten om het idee verder te brengen.

Het idee achter de ontwikkeling van de slimme zeecontainer is het feit dat handelsprocessen vaak nog inefficiënt zijn. Zo kost het gemiddeld zo’n 40 dagen om een transactie af te ronden tussen Europa en China. Dit terwijl een schip er zelf er gemiddeld zo’n 24 dagen over doet. Het administratieve proces en gebrekkige toegang tot (gedeelde) data, verklaren het verschil.

 

Zelf de slimme zeecontainer zien?

Geïnteresseerden kunnen de slimme zeecontainer tijdens de wereldhavendagen komen bekijken. Het Glassbox team staat op de Parkkade. Het is te herkennen aan de Maersk-container en ABN AMRO-banners.

 

Gerelateerde berichten...