Kleine prijsdaling belkosten na telecomfusie in 2007

juice

Na de fusie van T-Mobile en Orange in Nederland in 2007 daalden de belkosten voor mobiele telefonie maar weinig ten opzichte van  landen waar geen fusie plaatsvond. Dat blijkt uit een onlangs afgerond onderzoek. In Oostenrijk daalde de belkosten beduidend meer na een grote telecomfusie in 2006.

Het onderzoek, dat in Nederland werd uitgevoerd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in Nederland en de vergelijkbare instantie in Oostenrijk. Of de fusie de oorzaak is van grotere of minder grote prijsdalingen is niet spijkerhard aangetoond. Andere factoren als de eerdere fusie tussen KPN en Telfort in Nederland hebben de prijsdalingen mogelijk ook beïnvloed.

Telecomfusies in Nederland en Oostenrijk
In Oostenrijk nam T-Mobile Tele.ring over (2006). Er bleven daar in totaal nog vier telecomproviders over. In Nederland  fuseerden T-Mobile en Orange (2007). Er bleven nog 3 telecomproviders met een eigen netwerk over: KPN, Vodafone en T-Mobile. Naast deze telecomproviders zijn er ook nog andere telecomaanbieders zoals Tele2, Lycamobile en Lebara die gebruik maakten van de netwerken van de drie providers.

De Autoriteit Consument & Markt, de Europese Commissie en de Oostenrijkse toezichthouder RTR hebben gezamenlijk de effecten van deze fusies in beide landen onderzocht. Daarbij is de ontwikkeling van de prijzen van belkosten in het land waar de fusie plaatsvond vergeleken met landen zonder een telecomfusie. In Oostenrijk zijn de belkosten snel gedaald. De prijsdalingen kunnen wijzen op een blijvende concurrentie tussen de verschillende telecomproviders.

Belkosten in Nederland minder snel gedaald
In Nederland zijn na de fusie tussen T-Mobile en Orange de prijzen van abonnementen minder snel gedaald dan de prijzen in landen waar geen fusie heeft plaatsgevonden. Minder spelers op de markt kan betekenen dat er minder concurrentiedruk is. Echter, de gevonden prijseffecten kunnen ook veroorzaakt zijn door de fusie tussen KPN en Telfort in 2005. Daarom zijn er geen harde conclusies te trekken over het effect van de fusie T-Mobile/Orange op de prijzen.

Effect-onderzoeken
ACM voert geregeld effect-onderzoeken uit, vooral over de effecten van fusies op bijvoorbeeld prijs en keuzemogelijkheden van consumenten. ACM kan op die manier in de toekomst beter voorspellen wanneer consumenten nadeel hebben van een fusie en waar ACM moet ingrijpen om deze negatieve effecten te beperken.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...