NFC breekt door in 2014

NFC

Near Field Communication (NFC) is al jaren dé grote belofte op het gebied van mobiele communicatie. Maar ondanks alle technologische mogelijkheden gebruikt de gemiddelde consument het nog altijd niet. Gaat dat dan komend jaar veranderen? Aan ideeën voor toepassingen in ieder geval geen gebrek.

NFC is al in 2002 ontwikkeld door Sony en Philips voor draadloze communicatie over korte afstanden. Het is afgeleid van RFID, met als voornaamste verschil het korte bereik. Bij NFC bestrijkt het bereik enkele centimeters, terwijl RFID op meters is uit te lezen. Net als bij RFID communiceren bij NFC een chip en een tag (een chip die geen stroom nodig heeft) met elkaar. De toepassingsmogelijkheden zijn groot: identificatie, betalen, tijdregistratie, documentuitwisseling.

Wat is de killer app?
Hoewel een NFC-chip in meer apparaten kan worden geïntegreerd dan alleen een mobiele telefoon, lijkt het er wel op dat de smartphone voor het succes moet gaan zorgen. En dat stond een doorbraak lange tijd in de weg, want fabrikanten waren niet bepaald snel met het produceren van toestellen die voorzien zijn van een NFC-chip. Die tijd is nu voorbij. LG, Nokia, Sony en Samsung zetten vol in op NFC.

Nu is het wachten op toepassingen die echt waarde toevoegen. Jarenlang werd gedacht dat mobiel betalen de killer app zou zijn: hou je telefoon voor een frisdrankautomaat en het blikje komt eruit rollen. Of open de slagboom van een parkeergarage door simpelweg je telefoon voor de reader te houden. Pilots voor deze toepassingen vonden al in 2007 en 2008 plaats, maar geen ervan heeft tot een doorslaand succes geleid. Dat komt mede doordat de betaalmarkt sterk gereguleerd is en de tijdwinst ten opzichte van pinnen of chippen klein is. Een andere toepassing is die van identificatie, waar eigenlijk vaak al goede alternatieven voor bestaan. Denk aan de bedrijfspas die niet alleen toegang verleent tot het pand maar waarmee je ook kunt inloggen op je thin client.

Dan is er nog de mogelijkheid van smart postering, waarbij posters worden uitgerust met een NFC-tag die kan worden uitgelezen om meer informatie over het aanbod te lezen op je mobiele telefoon. Deze toepassing heeft sterke concurrentie van de QR-code en in mindere mate van Layar.

Business-idee centraal
Toch denkt initiatiefnemer van Startupbootcamp, Patrick de Zeeuw, dat NFC toekomst heeft. “Bij nieuwe technologie heb je vaker te maken met het kip-ei-probleem. Je hebt enerzijds toepassingen nodig en anderzijds voldoende penetratie van de technologie. Het moment waarop beide aanwezig zijn, lijkt nu aangebroken.”
Reden voor De Zeeuw om NFC en andere draadloze communicatietechnologieën als thema te nemen voor de tweejaarlijkse Startupbootcamp. Dit is een acceleratorprogramma waarbij startups drie maanden intensief worden begeleid door 150 mentoren, waarna ze tijdens een Demo Day om de gunst van investeerders dingen. “De volwassenheid van de markt blijkt onder meer uit het feit dat niet langer de technologie centraal staat, maar de toepassing. Veel van de business-ideeën van de startups die dit jaar meedoen, combineren verschillende technologieën: wifi, low energy bluetooth, NFC. En dat is ook goed. Het gaat om de toepassing, waar je vervolgens een technologie bij zoekt die geen beperkingen kent. Vijf, zes jaar geleden was NFC nog teveel een techniek op zoek naar toepassingen. Nu zijn klantoplossingen op zoek naar geschikte technologieën.”

Die klantvragen leven ook bij grote organisaties. Toch komt de innovatie vaak niet vanuit de enterprisemarkt. Dat kan De Zeeuw wel verklaren. “De ict-manager of CIO zou innovatie moeten stimuleren, maar deze mensen heten niet voor niets ‘manager’. Om innovatie van de grond te trekken heb je ondernemers nodig. Die moeten de vrijheid krijgen om voor hun eigen succes te vechten, maar ook om fouten te maken. En die vrijheid is in de meeste grote organisaties vaak ver te zoeken.”

Lees hier meer over de doorbraak van NFC

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...