Niet doen: One size fits all in eHealth

mobiel met stethoscoop

De grote kracht van eHealth is dat je de zorg eenvoudig kunt aanpassen aan de behoeften van patiënten en cliënten. Toch gebeurt dat lang niet overal. Te vaak wordt efficiency centraal gesteld en een ‘one size fits all’-oplossing geïmplementeerd. GGZ-organisatie Altrecht laat op het Health Valley Event 2016 zien dat het ook anders kan.

Als Hans van Klaveren enkele jaren geleden bij Altrecht wordt aangenomen om de informatisering te verbeteren, is zijn eerste gedachte bij het EPD en andere applicaties: dit kan veel beter. “Op alle fronten”, zegt hij. “De software zelf, de verhouding met de leverancier, de manier van denken over ondersteuning van het primaire proces door ICT. Op dat moment was de keus al gemaakt om te gaan werken met eHealth, maar er was nog weinig inzicht wat dat nu precies voor welke patiënten zou gaan betekenen. Wij hebben veel verschillende soorten patiënten, van tienermeisjes met een eetstoornis tot mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen die verslaafd zijn en vaak geen smartphone hebben. Voor iedere groep en misschien wel voor iedere behandelaar zal de inzet van eHealth anders zijn. Dat moet je als uitgangspunt nemen, anders kun je er net zo goed niet aan beginnen.”

 

Omdenken

Van Klaveren noemt als grootste voordeel van eHealth dat de patiënt contact kan opnemen als hij of zij zorg nodig heeft. “Dat betekent natuurlijk nogal wat voor de organisatie. De zorgverlener moet omdenken. eHealth is geen technische tool bovenop een bestaande behandeling, het vraagt om een heel andere aanpak. De zorgverlener werkt niet meer van 8 tot 5, maar op het moment dat de patiënt hulp nodig heeft. De behandelaar zal dan ook een ander soort gesprek met de patiënt hebben dan wanneer die eens in de drie weken langskomt. Hoe organiseer je dat? Dat is een complex vraagstuk dat verder gaat dan de inzet van ICT of het aanpassen van een behandeling.”

Tegelijkertijd ervaart Altrecht dat externe veranderingen om haast vragen. Er is sprake van grote financiële druk door wijzigingen in wet- en regelgeving, zoals de impact van het feit dat gemeenten nu verantwoordelijk zijn voor jeugd. Daarnaast beginnen samenwerkingspartners van Altrecht met initiatieven om informatie over de patiënt te delen. Zo doorloopt de organisatie samen met UMCU een traject om te komen tot naadloze informatiedeling. Altrecht werkt bovendien samen met zeven andere GGZ-instellingen in het initiatief Blended 8, dat tot doel heeft om door samenwerking sneller en kostenefficiënter blended behandelmethodes te ontwikkelen.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van juni.

 

Gerelateerde berichten...