Onderzoek Harvard: Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie

digitale sleutel digitale producten

Bedrijven verwachten onder grote druk te komen vanwege digitale disruptie. Ondertussen maken bedrijven zich zorgen dat organisatorische logheid en weerstand tegen verandering hen tegenhoudt in de digitale economie.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van Harvard Business Review Analytic Services in samenwerking met DXC Technology.

Het rapport is getiteld “Winning Through Change in the Digital Economy”. De houdingen en verwachtingen van bijna 400 leiders uit alle sectoren van het bedrijfsleven zijn daarin onderzocht. Het rapport geeft de digitale gereedheid van de organisaties weer. Verder biedt het richtlijnen voor het benutten van de digitale mogelijkheden in alle sectoren.

Uit de enquêteresultaten blijkt dat veel organisaties worstelen met hun digitale initiatieven. Ongeveer een derde (32 procent) van de topmanagers geeft aan dat hun organisaties niet erg digitaal zijn. Dat betekent dat minder dan een kwart van hun producten, activiteiten en bedrijfsmodellen afhankelijk zijn van hun vermogen om digitale informatie en technologieën in te zetten.

79 procent van de respondenten geeft ook aan dat hun organisaties een uitgebreide of substantiële verandering zullen ondergaan om de komende vijf jaar verder te digitaliseren. Slechts 7 procent vond echter dat hun organisaties in zeer grote mate openstaan voor verandering. Meer dan een derde (35 procent) meldt dat hun organisaties enigszins openstaan ​​voor verandering.

 

Sprong

53 procent, is van mening dat communicatie vanuit het management over de noodzaak om te veranderen de belangrijkste factor is om een ​​veranderingsgezinde organisatie of cultuur te creëren. Topmanagers verwachten dat de druk om ingrijpend te veranderen als gevolg van alle digitale wijzigingen in de komende vijf jaar versnelt.

Om bij te blijven, zetten de meeste ondervraagde bedrijven (89 procent) op dit moment nieuwe organisatiestructuren en teams op die de digitale activiteiten en bedrijfsmodellen ondersteunen. Daarbij voert meer dan een vijfde (22 procent) dit organisatiebreed door, in plaats van alleen in bepaalde onderdelen van de organisatie.

Naarmate organisaties nieuwe bedrijfsmodellen voor de digitale economie ontwikkelen, hebben ze een ander ondersteuningsniveau nodig van hun leveranciers. Het partnermodel is dus niet toekomstbestendig. Bijna de helft van de topmanagers (46 procent) zegt ingrijpende wijzigingen in hun partnerportfolio te moeten aanbrengen.

 

Financiële stijging

Meer dan de helft (55 procent) van de zeer digitaal-ingestelde bedrijven geeft aan een opvallende financiële stijging te hebben ervaren door hun digitale inspanningen. Dit tegen slechts 20 procent van de redelijk digitaal-georiënteerde organisaties en slechts 6 procent van de minder digitaal-gezinde.

“Succesvolle bedrijven passen een iteratieve aanpak toe op hun organisatiestructuren, net als bij hun productontwerp – ze leren door te proberen”, zegt Alex Clemente, managing director van Harvard Business Review Analytic Services. “Digitalisering vraagt ​​om nieuwe vaardigheden en manieren van werken, wat grotere investeringen vergt in de begeleiding van medewerkers en in cultuurverandering. Dit onderzoek biedt advies voor algemeen en IT-managers in alle sectoren over hoe te overleven en groei te realiseren in een steeds digitalere wereld.”

Gerelateerde berichten...