Reclamecode Social Media verduidelijkt regels over reclame in vlogs

Safer Internet Day

De Reclamecodecommissie heeft de regels rond reclame in vlogs verduidelijkt. Dit moet zorgen dat bedrijven die op deze manier reclame willen maken de regels beter kennen. De Reclamecode Social Media geldt dus zowel voor adverteerders als bloggers, vloggers en online creators met wie zij samenwerken.

Sinds januari 2014 staan er regels voor bloggers en vloggers in de Nederlandse Reclame Code. De Reclamecode Social Media is ruim drie jaar geleden geïntroduceerd door het adverterend bedrijfsleven.

 

Verplicht

Voor consumenten is het soms onduidelijk dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media. Ook andere betrokkenheid van bedrijven bij social media is vaak onduidelijk.

De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je als blogger of vlogger wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door te vermelden dat je een product gratis hebt gekregen, betaald bent door de adverteerder, korting of ander voordeel hebt ontvangen.

 

DDMA

Adverteerders en marketeers die vlogs inzetten voor de promotie van producten of diensten willen zelf graag meer duidelijkheid over de regels. DDMA is houder van de Reclamecode Social Media en wil graag meer zichtbaarheid geven aan de Code.

“DDMA heeft intensief samengewerkt met partijen als BvA, ​IAB Nederland, Thuiswinkel.org en samenwerkende uitgevers.” Dit zegt Diana Janssen, directeur van DDMA. “We willen daarmee zorgen voor een heldere Code die laat zien wat wel en niet mag met reclame in social media. Door deze verduidelijking blijft de Code actueel.”

 

Gerelateerde berichten...