Spinoff TNO haalt miljoenen op voor VR-streamingsoftware

De Rotterdamse startup Tiledmedia ziet het al helemaal voor zich. Met Nederlandse VR-streamingsoftware kun straks via een VR-brillen live voetbal kijken vanaf de plek van de bondscoach. Of  live én in hoge kwaliteit mee-racen in een Formule 1-auto.

De spinoff van onderzoeksinstituut TNO wil op deze manier talloze muziek, sport- en nieuwsevenementen live in hoge kwaliteit via de VR-bril beschikbaar maken. In de afgelopen maand haalden ze al ruim een miljoen euro op om de videotechnologie op de markt te brengen. Dit bedrag is bijeengebracht door een zestal “angel investors” onder aanvoering van Paul Hendriks, voormalig CTO en CIO bij Ziggo en AVG Technologies.

Via een aanvullende investeerder en een onderzoekslening verwacht het bedrijf nog dit kwartaal in totaal twee miljoen euro extra te hebben voor de verdere ontwikkeling en in de markt zetten van het productportfolio. De investering wordt met name gebruikt voor het aantrekken van nieuw talent.

 

Besparing

De gebruikte technologie geeft VR-distributeurs een besparing van 80% in bandbreedte en in de distributiekosten. Of gebruiken de technologie om bij gelijkblijvende bandbreedte de kwaliteit met een factor 5 te verhogen. De technologie maakt slim gebruik van het feit dat je in een VR-bril altijd maar een klein deel van de wereld om je heen ziet.

Tiledmedia lanceert op 9 januari a.s. zijn ClearVR streamingproducten en -diensten tijdens de grootste elektronicabeurs ter wereld, de CES in Las Vegas. Het bedrijf is daar aanwezig in het Holland Startup Pavilion.

Het bedrijf is gestart in februari 2017. Eerst werkte men een jaar om de bij TNO ontwikkelde basistechnologie te vertalen naar concrete software. Dit wordt nu wereldwijd geëvalueerd door producenten en distributeurs van VR-content.

Tiledmedia-CEO Frits Klok: “VR is pas commercieel interessant als je het kunt streamen. YouTube werkt ook niet als je eerst moet wachten op een download. Streamen van VR op goede kwaliteit kost op dit moment gewoon te veel bandbreedte. Onze producten lossen dat probleem op. Wereldleiders als Akamai, Ericsson en Harmonic hebben dat herkend. Samen met die partijen demonstreren we onze oplossingen aan potentiële klanten”.

 

Gerelateerde berichten...