Tweederde consumenten bang om slachtoffer te worden van een datalek

Wereldwijd is tweederde van de consumenten bang dat zij in de nabije toekomst slachtoffer worden van een datalek. Nederlandse en Belgische consumenten kennen beduidend minder angst. 56 procent geeft aan bang te zijn om slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze bezorgdheid beveiligen consumenten zichzelf niet goed.

Meer dan de helft van de respondenten (56%) gebruikt het zelfde wachtwoord voor verschillende online-accounts. Onder Nederlanders en Belgen is dit aantal iets lager (48%). Zelfs wanneer bedrijven beveiligingsoplossingen zoals two-factor authentication aanbieden, geeft 41 procent aan hier geen gebruik van te maken. Dit blijkt uit een onderzoek van Gemalto onder meer dan 10.000 consumenten wereldwijd.

 

Bedrijven verantwoordelijk

Een meerderheid van de consumenten (62%) vindt dat bedrijven die hun gegevens bewaren de grootste verantwoordelijkheid dragen voor de beveiliging ervan. Daarbij overweegt 93% juridische stappen tegen het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het bewaren van de data. 47 procent van de Nederlandse en Belgische ondervraagden heeft al eens juridische stappen ondernomen.

Daarnaast doet het grootste deel (70%) niet langer zaken met bedrijven die slachtoffer zijn geworden van een datalek. Bedrijven worden door dit sentiment gedwongen om beveiligingsmaatregelen te implementeren. Ook moeten de bedrijven de consumenten wijzen op de voordelen van deze beveiligingsmaatregelen.

“Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van hun gegevens graag neer bij bedrijven. Ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf enige moeite voor te doen”, aldus Dirk Geeraerts, identity and data protection expert bij Gemalto. “In verband met de nieuwe Europese regelgeving rondom gegevensbescherming is het nu aan bedrijven om te zorgen dat consumenten gebruikmaken van geboden beveiligingsmaatregelen. Maar ook om de eigen data te beschermen. Het is niet langer voldoende om oplossingen als two-factor authentication aan te bieden als een optie. Consumenten moeten verplicht gebruikmaken van deze maatregelen. Anders krijgen bedrijven niet alleen op financieel gebied de rekening gepresenteerd, maar krijgen ze ook te maken met juridische procedures.”

 

 

Over de enquête

10.500 volwassen consumenten over de hele wereld werden ondervraagd door. De landen waar de enquête werd afgenomen, omvatten de Benelux, VS, het VK, Frankrijk, Duitsland, India, Japan, Australië, Brazilië, de VAE en Zuid-Afrika. Alle respondenten maken actief gebruik van online/mobiel bankieren, sociale media of online winkelaccounts.

 

Gerelateerde berichten...