Detachering anno 2015: De waarde van het warme contact

Voor de leek is detachering wellicht iets van voorbije tijden, maar niets is minder waar. Het bedrijfsleven en de publieke sector maakt er nog veelvuldig gebruik van. Hoe heeft de wereld van detachering zich ontwikkeld? Volgens Peter Hogenhuis, partner bij ditp zijn er anno 2015 diverse manieren om tot een match te komen: “Maar wat voortkomt uit een warme contact leidt mijns inziens tot een betere detachering.”

Een vraag om inzet van tijdelijke resources kan onder meer via portals worden ingevuld. Hoewel Hogenhuis de grootste waarde legt bij het warme contact, vindt hij de opkomst van de portals een positieve ontwikkeling. “Het stelt bijna iedereen in staat om zaken met elkaar te doen. Wie lid is van een portal krijgt alle aanvragen te zien binnen een bepaald domein of organisatie. Het staat iedereen vrij daar aanbiedingen op te doen en cv’s te versturen. Dat blijft onpersoonlijk tot je als aanbieder mee mag op een intakegesprek. Eigenlijk wordt het contact pas vanaf dat moment warm en kun je achterhalen waar de pijn zit bij die klant en wat ze precies nodig hebben.”

 

Regen van kansen

De brokers mogen veelal personeel leveren wanneer een ‘preferred’ leverancier niet aan een bepaald verzoek kan voldoen. “Ook in die vorm probeer ik altijd meer toegevoegde waarde te leveren,” vertelt Hogenhuis. “Het is de kunst om achter de werkelijke vraag te komen en dat lukt je door gesprekken te hebben. Mede door de crisis verliep de meeste communicatie via de e-mail. Langs die weg krijg je via de portals en als broker weliswaar een regen aan kansen, maar daar moet je dan net die drie kansrijke druppels uit weten te vangen.” Tot slot noemt Hogenhuis nog de quick wins: “Een aanvraag die binnenkomt valt nagenoeg samen met iemand die net terugkomt van een klus. Je hebt dan eigenlijk direct een match.”

Niet alleen de klant, maar ook de zzp’er krijgt aandacht. “Het is belangrijk,” legt Hogenhuis uit, “dat je onder hen loyaliteit creëert jegens ditp. Regelmatig besteden we aandacht aan fieldmanagement, of we lunchen samen om de kansen over en weer te bespreken. Daarnaast verzorgen we trainingen en organiseren we bedrijfsuitjes.”

 

Andere diensten

Ditp is ook actief in andere lines of business: managed services en software development. Momenteel werkt het merendeel van de eigen medewerkers in projectverband binnen beheer & exploitatie, softwareprojecten en packaging. “Daar kiezen we bewust voor,” vertelt Hogenhuis. “Onder meer vanwege de contractduur. Bij managed services loopt een contract van één tot vijf jaar en bij detachering begint een contract altijd bij drie maanden. Een ander groot voordeel is dat wij via die andere diensten sneller in de rol van ict-navigator terechtkomen en daarmee een warm contact realiseren. Uiteindelijk is dat het streven, omdat ik dan beter weet wat er speelt bij een klant en ik voor hem de perfecte match kan verzorgen.”

 

Gerelateerde berichten...