Technologie Pokémon Go kan leiden tot technologische revolutie

Het spel Pokémon Go, dat in korte tijd een wereldwijde hit is geworden, laat zien dat de consumenten klaar zijn voor Augmented reality (AR). Deze interactieve technologie is niet langer een futuristische fantasie, maar werkelijkheid. Zijn technologische bedrijven voorbereid op deze revolutie? En hoe gaan bedrijven in de toekomst om met het grote dataverbruik dat gepaard gaat met augmented en virtual reality (VR)?

Leverancier van interconnectie en datacenters Equinix stelt dat organisaties hun cloud-omgeving moeten herinrichten, willen ze de boot niet missen met AR/VR. “De wensen van consumenten veranderen. Daarom is het belangrijk dat bedrijven ook de opties van AR en VR onderzoeken. En ze moeten een goede gebruikservaring bieden bij deze nieuwe technologieën,” stelt Michiel Eielts, Managing Director van Equinix Benelux. “Technologische innovaties maken steeds meer mogelijk. Uiteindelijk kan het gebruik van AR en VR het karakter van bedrijven zelfs compleet veranderen.”

De cloud is niet genoeg

De opkomst van AR/VR, zoals in Pokémon Go is een noviteit. Toch kunnen maar bedrijven het zich niet permitteren om langs de zijlijn te blijven staan. Hoe kunnen ze een betere gebruikservaring van AR/VR voor consumenten mogelijk maken? Eielts: “Door hun servers te koppelen aan snelle netwerkverbindingen met een wereldwijd bereik met toegang tot netwerkproviders. Verder door gebruik van hybride cloud-oplossingen. Hierdoor worden vertraging en storingen tegengegaan.”

Eielts stipt ook het belang van schaalbaarheid aan. “AR-programma’s ervaren gebruikspieken en moeten daarom zo geconfigureerd worden dat het automatisch op- of neergeschaald kan worden, afhankelijk van netwerkbelasting. Als programma’s niet snel op kunnen schalen, kunnen ze namelijk crashen.” Bedrijven moeten bovendien direct kunnen verbinden met partners om het risico op veiligheidsgevaren te verkleinen.