86% Nederlandse bedrijven werkt met digitaliseringsstrategie

digitale strategie

Het overgrote deel van de grootste bedrijven in Nederland lijkt goed voorbereid op de huidige digitale revolutie. Maar liefst 86% heeft een digitaliseringsstrategie en voert deze ook uit. 10% heeft een strategie, maar is nog niet bezig met de implementatie ervan. Slechts 3% heeft helemaal geen strategie en is ook niet van plan hiermee aan de slag te gaan.

Dit blijkt uit onderzoek van IDG, in opdracht van OpenText. Zeventig directieleden en managers, werkzaam bij de vijfhonderd grootste bedrijven in Nederland, werden uitgebreid bevraagd.

 

Managen informatie-explosie

De respondenten zijn bijvoorbeeld gevraagd naar hun grootste uitdaging bij de voorbereiding op de ‘digital first world’ en de veranderingen die daarbij komen kijken. Managen van de informatie-explosie wordt het vaakst genoemd.

Op andere mogelijke uitdagingen werd juist opmerkelijk verdeeld geantwoord. Directieleden geven vaker aan (30%) dat er een gebrek is aan gestandaardiseerde processen dan beslissers (9%). Andersom geven managers juist vaker (30%) aan dat het ophelderen van organisatierollen en verantwoordelijkheden voor informatiemanagement de grootste uitdaging is. Door directieleden wordt dit niet als een uitdaging gezien.

 

Efficiëntie en klanttevredenheid

Het verbeteren van efficiëntie, samenwerking en doorlooptijden blijken de belangrijkste redenen om te investeren in digitale transformatie. 71% noemt dit het belangrijkste interne motief. Het motiveren van (toekomstige) medewerkers en verbetering van hun talenten wordt juist bijna niet genoemd als belangrijk motief. Opmerkelijk is dat 21% van de managers kostenverlaging als belangrijk bestempelt in de digitaliseringsstrategie. Dit in tegenstelling tot 13% van de directieleden. Ruimte voor groei van de organisatie wordt juist weer een stuk belangrijker gevonden.

Als extern motief blijkt het verhogen van de klanttevredenheid de voornaamste reden voor ruim de helft van de respondenten. Daarna is verhoging van de flexibiliteit het belangrijkste. Ook het voldoen aan compliance-eisen is een goede reden om als organisatie te digitaliseren. Dit wordt door 13% van de respondenten beaamd.

 

Verantwoordelijkheid

Over wie er uiteindelijk de verantwoordelijkheid draagt voor digitalisering van een organisatie, bestaat nog lang niet altijd duidelijkheid. Slechts de helft heeft iemand aangesteld die hier fulltime mee bezig is. In een derde van de gevallen is het een onderdeel van iemands takenpakket. Bij directieleden lijkt de verantwoordelijkheid een belangrijk onderwerp. Geen enkel directielid geeft namelijk aan dat ze er nog helemaal niet mee bezig zijn. En als ze nog geen verantwoordelijke hebben aangesteld, geven zij juist aan dat ze hier wel mee bezig zijn.

 

Gerelateerde berichten...