De bezem gaat door de IT – Hoe moderniseer je een it-afdeling?

De bezem gaat door de IT, maar hoe moderniseer je een it-afdeling? Een Amerikaanse zegswijze luidt: ‘Be careful what you wish for’. Jarenlang klaagden it’ers dat de business te weinig belangstelling voor ze had. Inmiddels hebben ze gekregen wat ze wilden: overdeelde aandacht van de business. Maar het is niet wat de it’ers van weleer ervan hadden gehoopt. Nu klaagt de business over de IT, over trage respons op hun verzoeken tot aanpassingen, over onwerkbare inlogprocedures of hypercomplexe kwaliteitsborgingssystemen. Kortom, hoog tijd dat de bezem eens flink door de it-afdeling gaat.

De gemiddelde wachttijd voordat de it-afdeling de aangevraagde it-oplossing oplevert, bedraagt zes maanden. Dit lange wachten kan allerlei repercussies hebben. Zo kunnen start-ups en kleinere concurrenten, die over een grotere wendbaarheid beschikken, eerder op de markt komen met nieuwe producten en diensten en zo meteen al een voorsprong opbouwen. Wat je dan krijgt is dat units die zich in commercieel opzicht geen langer uitstel kunnen permitteren, de it-afdeling dan maar passeren. Ze slaan zelf aan het sleutelen of ze huren een derde partij in die het stukken sneller doet, en tegen een aanmerkelijk gunstiger tarief bovendien. Je gaat je vanzelf afvragen of de zelfstandige it-afdeling nog wel voldoende bestaansrecht heeft.

Fred Teunissen onderzoekt of dit het geval is en zo ja hoe die afdeling er dan uitziet. Hiertoe interviewt hij Carolien Besselink, die de bezem door de it-afdeling van de Universiteit Utrecht haalde.

Lees het volledige visieverhaal van Fred Teunissen in ICT/Magazine van 28 augustus, of hier online

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...