Geen Bereik meeslepend boek over ondergang BlackBerry

Geen bereik – De waanzinnige opkomst en de spectaculaire val van BlackBerry’ vertelt het meeslepende verhaal van de journalisten Jacquie McNish en Sean Silcoff over Research in Motion (RIM) – vanaf 2013 BlackBerry genoemd – als meest succesvol Canadees technologiebedrijf. De originele titel ‘Losing the Signal’ geeft nog beter weer wat er misging. Een boekbespreking van Peter Olsthoorn.

Letterlijk ‘geen bereik’ kende het RIM e-mailnet in oktober 2011, een ongekende drie dagen lang. Balsillie zou juist een zaal telecomchefs toespreken en gesprekken met de belangrijkste klanten ingaan over de nieuwe BlackBerry Bold. Al die bazen, nog trouwe BlackBerry-gebruikers, konden juist toen niet bij hun mail en raakten nerveus. Daar zit je dan.

In 2011 was de neergang al ingezet. In Europa ging het nog redelijk, maar de Verenigde Staten kozen al massaal voor de iPhone, na de legendarische introductie door Steve Jobs begin 2007. De komst van het toetsenbord op het scherm leidde tot ontreddering bij RIM. Die versnelde de ontwikkeling van een volgende telefoon, helaas een rampzalig apparaat.

De komst van 3G internet deed de rest. Hierdoor dreigde het kunstje van RIM met BlackBerry – data door een dun pijpje – overbodig te worden.

‘Geen bereik’ is meer dan lezenswaardig met een aaneenschakeling van avonturen, die na dagenlang interviewen van het ceo-duo werden vastgelegd.

Lees de hele boekbespreking van Peter Olsthoorn online of in ICT/Magazine van november.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...