De misverstanden rond IT on demand

IT on demand

Het is een beroemde uitspraak van Henri Ford: “Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: Snellere paarden.” Het is gevaarlijk om te denken dat klanten goed af zijn als je ze geeft waar ze om vragen. Als Henri Ford on demand had geleverd, was hij in de paardenfokkerij gegaan. Maar Henri Ford leverde niet wat zijn klanten vroegen, hij leverde iets dat ze heel erg goed konden gebruiken.

We vinden al heel lang dat IT on demand moet leveren, zoals Albert Heijn dat doet. Als ik zin heb in pindakaas, dan wil ik kunnen kiezen tussen verschillende soorten pindakaas en dan verwacht ik dat de schappen gevuld zijn en dat Albert Heijn is geopend wanneer ik langskom.

Bij IT is dat anders. De dienstverlening van IT is complexer dan de producten die Albert Heijn levert. Dat stelt andere eisen aan de samenwerking tussen demand en supply. Meer samenwerking, meer overleg, meer discussie en veel meer partnerschap. IT on demand is een verwarrende en misleidende verwoording van die samenwerking. IT on demand: ja natuurlijk, voor de afgesproken vaste dienstverlening, maar bij rest: veel weerwerk graag!

IT on demand is gebaseerd op twee misverstanden: 1) dat de business goed weet wat er mogelijk is en 2) dat de business goed weet wat het nodig heeft.

Lees hier meer over deze misverstanden.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...