Komt de doorbraak van NFC in 2014?

NFC

Near Field Communication (NFC) is al jaren dé grote belofte op het gebied van mobiele communicatie. Maar ondanks alle technologische mogelijkheden gebruikt de gemiddelde consument het nog altijd niet. Gaat dat dan komend jaar veranderen? Aan ideeën voor toepassingen in ieder geval geen gebrek.

NFC is al in 2002 ontwikkeld door Sony en Philips voor draadloze communicatie over korte afstanden. Het is afgeleid van RFID, met als voornaamste verschil het korte bereik. Bij NFC bestrijkt het bereik enkele centimeters, terwijl RFID op meters is uit te lezen. Net als bij RFID communiceren bij NFC een chip en een tag (een chip die geen stroom nodig heeft) met elkaar. De toepassingsmogelijkheden zijn groot: identificatie, betalen, tijdregistratie, documentuitwisseling.

 

Wat is de killer app?

Hoewel een NFC-chip in meer apparaten kan worden geïntegreerd dan een mobiele telefoon, lijkt het er wel op dat de smartphone voor het succes moet gaan zorgen. En dat stond een doorbraak lange tijd in de weg, want fabrikanten waren niet bepaald snel met het produceren van toestellen die voorzien zijn van een NFC-chip. Die tijd is nu voorbij. LG, Nokia, Sony en Samsung zetten vol in op NFC.
Nu is het wachten op toepassingen die echt waarde toevoegen. Jarenlang werd gedacht dat mobiel betalen de killer app zou zijn: hou je telefoon voor een frisdrankautomaat en het blikje komt eruit rollen. Of open de slagboom van een parkeergarage door simpelweg je telefoon voor de reader te houden. Pilots voor deze toepassingen vonden al in 2007 en 2008 plaats, maar geen ervan heeft tot een doorslaand succes geleid. Dat komt mede doordat de betaalmarkt sterk gereguleerd is en de tijdwinst ten opzichte van pinnen of chippen klein is. Een andere toepassing is die van identificatie, waar eigenlijk vaak al goede alternatieven voor bestaan. Denk aan de bedrijfspas die niet alleen toegang verleent tot het pand maar waarmee je ook kunt inloggen op je thin client.
Dan is er nog de mogelijkheid van smart postering, waarbij posters worden uitgerust met een NFC-tag die kan worden uitgelezen om meer informatie over het aanbod te lezen op je mobiele telefoon. Deze toepassing heeft sterke concurrentie van de QR-code en in mindere mate van Layar.

 

Business-idee centraal

Toch denkt initiatiefnemer van Startupbootcamp, Patrick de Zeeuw, dat NFC toekomst heeft. “Bij nieuwe technologie heb je vaker te maken met het kip-ei-probleem. Je hebt enerzijds toepassingen nodig en anderzijds voldoende penetratie van de technologie. Het moment waarop beide aanwezig zijn, lijkt nu aangebroken.”

Reden voor De Zeeuw om NFC en andere draadloze communicatietechnologieën als thema te nemen voor de tweejaarlijkse Startupbootcamp. Dit is een acceleratorprogramma waarbij startups drie maanden intensief worden begeleid door 150 mentoren, waarna ze tijdens een Demo Day om de gunst van investeerders dingen. “De volwassenheid van de markt blijkt onder meer uit het feit dat niet langer de technologie centraal staat, maar de toepassing. Veel van de business-ideeën van de startups die dit jaar meedoen, combineren verschillende technologieën: wifi, low energy bluetooth, NFC. En dat is ook goed. Het gaat om de toepassing, waar je vervolgens een technologie bij zoekt die geen beperkingen kent. Vijf, zes jaar geleden was NFC nog teveel een techniek op zoek naar toepassingen. Nu zijn klantoplossingen op zoek naar geschikte technologieën.”

Die klantvragen leven ook bij grote organisaties. Toch komt de innovatie vaak niet vanuit de enterprisemarkt. Dat kan De Zeeuw wel verklaren. “De ict-manager of CIO zou innovatie moeten stimuleren, maar deze mensen heten niet voor niets ‘manager’. Om innovatie van de grond te trekken heb je ondernemers nodig. Die moeten de vrijheid krijgen om voor hun eigen succes te vechten, maar ook om fouten te maken. En die vrijheid is in de meeste grote organisaties vaak ver te zoeken.”

 

Slim combineren

Daarom denkt hij dat grote bedrijven eerder uitgaan van het concept ‘beter slim gejat, dan slecht bedacht’. Daar is op zich niets mis mee, vindt De Zeeuw. “Eén van de doelstellingen van Startupbootcamp is juist het bieden van inspiratie en het delen van kennis. Het idee voor de ene toepassing lokt vaak een ander idee uit. Onder de deelnemers bevond zich bijvoorbeeld een startup die een oplossing heeft bedacht om weggelopen huisdieren snel terug te vinden. Ook was er een bedrijf dat een kinderhorloge heeft gemaakt waarmee je je kind snel kunt vinden als je het uit het oog verliest. Een extra toevoeging is een signaalservice waarmee de ouders hun kind kunnen laten weten dat het etenstijd is. Je kunt die ideeën zo vertalen naar toepassingen voor demente ouderen: geef ze via hun horloge of andere wareables een signaal dat ze hun medicijnen moeten innemen. En traceer ze snel als ze van huis zijn weggelopen.”

Voor CIO’s en it-managers heeft De Zeeuw een paar adviezen: “Ontwikkel een cultuur die ondernemerschap toestaat en geef je medewerkers de ruimte om te experimenteren. Zorg daarnaast dat je heel goed snapt welk probleem jouw mobiele toepassing moet oplossen. Wij verplichten de startups die we begeleiden altijd om in de eerste vier weken van het acceleratorprogramma minimaal met honderd potentiële klanten te praten. Want vaak blijkt dat de aannames die je in eerste instantie doet niet kloppen. En tot slot: waak ervoor dat je de technologie teveel als uitgangspunt neemt. Stel het business-probleem centraal, valideer dit bij potentiële afnemers van de oplossing en kijk daarna pas of, en zo ja hoe draadloze technologie kan helpen dat probleem op te lossen.”

Aan NFC business-ideeën geen gebrek. Drie keer per jaar organiseert het bedrijf Startupbootcamp in Nederland een acceleratorprogramma voor startups. De tien meest kansrijke bedrijven worden drie maanden lang intensief begeleid door 150 mentoren en mogen aan het eind van die periode hun concept presenteren aan een groep investeerders. In het decembernummer van ICT/Magazine stelden we de tien startups die meedoen aan Startupbootcamp NFC & Contactless Interactions al aan u voor. Hieronder beschrijven we vijf business-ideeën die voor veel inspiratie in uw eigen organisatie kunnen zorgen.

  • Beestar – Ontwikkelde een nauwkeurig positioneringssysteem dat kan worden gebruikt om mensen (door middel van een horloge met Beestar chip) of producten te vinden. Er zijn diverse toepassingen denkbaar zoals parkeerbeheer, sport en logistiek. In samenwerking met MyOrder, de NFC-betaaltechnologie van Rabobank, werkt Beestar aan een product om parkeren gebruiksvriendelijker te maken.
  • Buzzoek – Ontwikkelde een chip waarmee op één fysieke kaart loyalty-systemen van meerdere winkels kunnen worden gecombineerd. Dat hoeft niet eens een nieuw type klantenkaart te zijn, het kan ook op de OV-chipkaart. De consument bepaalt met welke winkels hij zijn gegevens wil delen. De bijkomende datadiensten die Buzzoek levert, maken het voor retailers mogelijk om eindelijk de online en offline wereld beter te combineren en de consument offline net zo goed te volgen als online al jaren mogelijk is.
  • Relayr – In een gemiddelde woning bevinden zich al veel apparaten die in staat zijn op afstand informatie uit te wisselen – denk aan domotica of de slimme energiemeter – maar in de regel werken ze niet samen. Relayr ziet de meerwaarde van deze slimme apparaten nog groter worden als ze samenwerken, bijvoorbeeld door ’s avonds automatisch de gordijnen dicht te doen, zodat de verwarmingsketel niet zo hard hoeft te stoken. Deze startup biedt daarom een open platform en marktplaats waar app-ontwikkelaars en hardwareproducenten elkaar kunnen vinden om smart apps voor ‘the internet of things’ te ontwikkelen en te realiseren.
  • TapTrack – Deze startup heeft technologie ontwikkeld die elk mobiel toestel kan omtoveren tot een scanner van elektronische passen, zoals bijvoorbeeld een paspoort. Dienstverleners die vooraf identificatie vragen van hun klanten, zoals banken, hotels en autoverhuurders, krijgen zo zekerheid dat het identificatiebewijs dat de klant gebruikt echt is.
  • YES.TAP – Deze startup maakt contactloze bestelling en betaling mogelijk. Dit is met name handig in situaties waar veel wachtrijen zijn, bijvoorbeeld in fast food restaurants of de verkooppunten van eten en drinken in sportstadions. Niet voor niets heeft het bedrijf al een contract getekend met Amsterdam Arena. Interessant voor retailers in een winkelstraat is de mogelijkheid om klanten te herkennen als ze in de buurt zijn.

 

Klaas Knot optimistisch over marktpotentieel

De president van De Nederlandse Bank, Klaas Knot, verzorgde de keynote speech op de Startupbootcamp Demo Day. Hij is optimistisch over het marktpotentieel van jonge bedrijven. “In de afgelopen jaren van crisis is de werkgelegenheid in zijn totaliteit afgenomen, maar bij jonge bedrijven was er een groei in het aantal banen.”
Hij denkt bovendien dat de huidige periode bij uitstek geschikt is om te innoveren. “Als we terugkijken dan is er in geen enkel decennium zoveel groei geweest in efficiency en technologie als in de jaren ’30: de parkeermeter, fm radio, babyvoeding, instant koffie. Het zijn voorbeelden van producten en diensten die in de jaren ’30 op de markt kwamen en nog altijd hun nut bewijzen. Ik denk dat als we er later op terugkijken de huidige periode ook zo’n boost in technologische toepassingen en productiviteit laat zien.”

Gerelateerde berichten...