Backoffice systemen verzekeraars verouderd

De backoffice systemen van de meeste Nederlandse verzekerings zijn dermate verouderd, dat langer wachten met modernisering van de IT-omgeving noodlottige gevolgen kan hebben. De financiële sector was ooit één van de eerste sectoren in ons land die computersystemen inzette. De fundamenten van de IT-omgevingen zijn gelegd in de jaren ‘70. In de decennia daarna is daarop steeds maar verder gebouwd, verbouwd en uitgebreid. Geschat wordt dat de afgelopen jaren meer dan 80 procent van de totale IT-resources is besteed aan het draaiend houden van almaar ouder wordende systemen. Dat is ten koste gegaan van innovatie.

De banken zijn te laat begonnen met renovatie van het betalingsverkeer en hebben daardoor nu grote moeite te voldoen aan de eisen van de moderne klant. Dat recente voorbeeld zou de verzekeraars tot actie moeten aanzetten. Men blijft echter vertrouwen op oude systemen, terwijl zich in de buitenwereld inmiddels een revolutie heeft voltrokken. De inzet van portals en webservices heeft de verouderde backoffices lange tijd gecamoufleerd. Die aanpak bevindt zich nu aan het eind van de life cycle: het punt is bereikt dat het fundament van de systemen zal moeten worden aangepakt, willen verzekeraars tegemoet kunnen komen aan de eisen van de tijd en de markt – en de kansen die de nieuwe markt biedt kunnen aangrijpen.

De Verenigde Assurantiebedrijven Nederland (VAN) realiseerde zich dit al enige tijd geleden en gaf de hoogste prioriteit aan het vernieuwen van de fundamenten en het op orde brengen van de backoffice. Voor dat project koos de VAN voor de software van Netaspect.

“We zijn bezig vele applicaties en meerdere administratieve systemen te consolideren naar één modern backoffice systeem, dat flexibel is en veel minder beheerkosten vraagt. Geen nieuwe laag, geen schil, maar een grondige verbouwing met Certigo, een platform op basis van geavanceerde Microsoft-technologie”, zegt Roland Rosmalen, ICT-manager bij VAN Verzekeringen.

Gerelateerde berichten...