RDC laat de autobranche geld verdienen met nieuwe datacombinaties

RDC

Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze de databronnen waarover ze beschikken kunnen omzetten in financieel voordeel. RDC inMotiv ontwikkelde een nieuwe dienst door bestaande informatiebronnen te combineren. Chief strategist René Stolp van RDC vertelde erover op het BI & IM Symposium.

RDC is het informatiseringsinstituut van en voor de mobiliteitssector, met RAI en BOVAG als aandeelhouders. Hun rol lijkt op die van Schiphol: RDC levert een infrastructuur voor het uitwisselen van data tussen verschillende partijen: de 12.000 aangesloten autobedrijven, de importeurs van de automerken en 9 miljoen voertuigbezitters in ons land. In die rol verzamelt het bedrijf vrijwel alle denkbare informatie over de markt. Door nieuwe combinaties van databronnen te maken, is daar een nieuwe dienst uit ontstaan: AutoConnect Dashboard. Deze is ontwikkeld in samenwerking met Information Builders.

Alle gewenste informatie
Stolp vertelt: “Dit is een online dienst die marktinformatie combineert met informatie van het dealer- of autobedrijf. De klant neemt een abonnement en kan het vervolgens als een maatwerkdienst inrichten, waarbij hij zelf bepaalt welke informatie hij afneemt. Bijvoorbeeld van welke geografische regio hij de informatie wil zien, van welke merken, of wanneer hij alleen data wil van nieuwe voertuigen, van gebruikte of beide en ga zo maar door. Hiermee krijgt hij gedetailleerde benchmarkinformatie waarmee hij zich kan meten met zijn concurrenten.”

Stip op de horizon
De dienst is in september geïntroduceerd en bevat nu met name marktinformatie. “We beginnen met de makkelijkst te ontsluiten databronnen,” vertelt Stolp, “namelijk de informatie van dealers en van autobedrijven over apk, het wagenpark, de voorraad en aangekochte en verkochte voertuigen. Daardoor kunnen we nu alleen nog maar tactische marktinformatie leveren over de prestaties van een dealer in vergelijking tot andere bedrijven in zijn regio of zijn marktsegment. In de toekomst willen we meer databronnen toevoegen, zoals informatie over de voertuighistorie op basis waarvan een dealer kan voorspellen wanneer de auto welk onderhoud nodig heeft. Daarmee kan hij bijvoorbeeld klanten proactief benaderen om een afspraak te plannen voor een beurt. Of gebruiksinformatie op basis van telematica, die inzicht geeft in het rijgedrag van een bestuurder. Onze stip op de horizon is dat we door het combineren van verschillende informatiebronnen uiteindelijk begrijpen op basis waarvan iemand de keus maakt om met de auto of de trein te gaan.” Wel blijft hij realistisch: “We ontwikkelen deze dienst met name voor de bij BOVAG en RAI aangesloten autobedrijven. Daarom peilen we met onze aandeelhouders momenteel bij hun leden de informatiebehoefte. We hebben zelf ideeën, maar we willen de dienst wel laten aansluiten bij de vraag.”

Gerelateerde berichten...