Slimmer afval inzamelen met IoT

Mirjam Hulsebos portret

Minder vaak containers legen en in de routeplanning rekening houden met bijvoorbeeld de tijden dat kinderen naar school worden gebracht. Dankzij de slimme toepassingen met IoT van GMT Europe bespaart ROVA in Zwolle ruim 20 procent aan logistieke kosten.

ROVA is onder andere in de gemeente Zwolle verantwoordelijk voor de afvalinzameling en recycling. Samen met de gemeente is het concept van omgekeerd inzamelen bedacht: plastic verpakkingsmateriaal aan huis ophalen en restafval wegbrengen naar een ondergrondse afvalcontainer. “Dan stimuleer je dat mensen hun plastic zoveel mogelijk scheiden, want voor het wegbrengen van hun restafval moeten ze meer moeite doen,” weet Mark Abbas. Hij is CEO van GMT Europe, een bedrijf dat al 27 jaar software ontwikkelt voor de afval- en recyclingindustrie. Daarbij maakt GMT gebruik van het OpenEdge-platform van Progress. “Dat kan grote datastromen aan, die steeds vaker ontstaan nu we sensoren inzetten om de afvallogistiek te optimaliseren.”

 

Voorspellen van vulgraad

Het optimaliseren van afvallogistiek was ook het doel van ROVA. Zij ontdekten dat de ondergrondse containers gemiddeld maar voor 50 procent gevuld waren op het moment dat zij hun vaste rondje maakten. Er was veel verschil tussen de containers onderling: de een was voor 80 procent vol, de ander voor 40 procent.

ROVA klopte aan bij GMT met de vraag: kunnen jullie ons helpen voorspellen wanneer een container vol is? En kunnen jullie dan vervolgens ook een navigatie-applicatie maken die op basis van die data dynamisch de routes maakt die chauffeurs moeten rijden?

Meten wanneer een container vol is doet GMT aan de hand van klepbewegingen. “We weten dan hoeveel zakken erin zijn gegooid,” vertelt Abbas. “Omdat containers staan op plekken waar geen stroom is, gebruiken we daarvoor elektronica die heel energiezuinig is.”

afval rova

Optimale tijd en route

Iedere dag stuurt de sensor een kort bericht naar de analytische software die berekent welke container wanneer moet worden geleegd. De software geeft aan welke containers op een dag moeten worden geleegd en welke mogen worden geleegd als de vrachtwagen er toch langs rijdt. “Het gaat er natuurlijk om dat we de routes zo optimaal mogelijk plannen,” licht Abbas toe. “Daarbij houden we niet alleen rekening met de hoeveelheid afval die in een vrachtwagen kan en het aantal te rijden kilometers, maar ook met tijden waarop scholen beginnen of ophouden, winkels open gaan, er files staan, en als het om GFT-containers gaat zelfs met het weer. Want met mooi weer werken veel mensen in de tuin en zitten die containers sneller vol.”

Op basis van al deze data berekent de software de meest optimale route. Deze krijgt de chauffeur door op een iPad in zijn wagen. De wagen zelf is ook voorzien van een sensor, waarmee de exacte tijden worden gemeten waarop containers worden geleegd. “Zo kunnen we meten of het daadwerkelijke proces overeenkomt met de voorspelling. Als een route bijvoorbeeld standaard meer tijd vergt, dan kunnen we dat meenemen in de planning.”

 

Genomineerd

ROVA Zwolle is de eerste klant die met deze applicatie en dus ook met IoT is gaan werken. GMT werd voor dit project samen met ROVA prompt genomineerd voor de ICT Milieu Award 2014. Abbas is daar niet verbaasd over. “De vullingsgraad is gestegen van 50 naar 80 procent. De logistieke kosten zijn daardoor met meer dan 20 procent gedaald. Daarmee is ook de milieubelasting van de vrachtbewegingen gedaald. De veiligheid is verbeterd. En last but not least kan ROVA het werk nu beter verdelen over de medewerkers.”

Geef een antwoord

Gerelateerde berichten...

X