ACM pakt handel in nepreviews en neplikes aan

nepnieuws en desinformatie

De ACM (Autoriteit Consument en Markt) gaat optreden tegen partijen die misleidende nepreviews, neplikes en nepvolgers verkopen. Deze misleidende beoordelingen die je gewoon kunt kopen, moeten consumenten beïnvloeden op sociale media en andere online diensten zoals webshops en online marktplaatsen.

Nederlandse bedrijven bieden online nepreviews, neplikes of nepvolgers al dan niet tegen betaling aan voor gebruik op online platforms als Facebook, Instagram, YouTube en Google. Deze beoordelingen zijn nep, omdat ze niet de eigen ervaring van echte consumenten weergeven.

 

Influencers

Bedrijven, influencers en anderen gebruiken deze beoordelingen om het beeld van hun bedrijf, product of dienst te manipuleren. Consumenten worden zo misleid over de kwaliteit of populariteit van een bedrijf, product of dienst.

Ook zetten bedrijven negatieve nepreviews in om concurrenten in een kwaad daglicht te zetten. De schade voor de online adverteerders door de nep influencer marketing wordt wereldwijd geschat op zeker 1,2 miljard euro. De schade voor het consumentenvertrouwen komt daar nog bovenop.

In de Leidraad Bescherming online consument die de ACM eerder dit jaar heeft vastgesteld, heeft de ACM beschreven waar verleiding overgaat in misleiding. Ook wordt uitgelegd waarom deze praktijk de consument misleidt en niet is toegestaan.
Wat gaat de ACM doen?

Nepreviews

De ACM spoort bedrijven op die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden en draagt ze vervolgens op hun praktijken te stoppen. Daarbij vordert de ACM hun klantbestanden. Op basis daarvan gaat de ACM bedrijven, influencers en anderen die de misleidende beoordelingen gebruiken aanspreken. Weigeren de partijen die misleidende beoordelingen aanbieden of gebruiken hun overtredingen te staken, dan kan de ACM andere instrumenten inzetten, zoals het opleggen van boetes.

Eerder heeft de ACM al onderzoek gedaan naar reviews en regels opgesteld waaraan reviews moeten voldoen. De ACM kijkt ook naar de rol en verantwoordelijkheid van platforms bij het bestrijden van misleidende beoordelingen.
Rol consument

Om consumenten te helpen zelf te herkennen of informatie echt of nep is, geeft de ACM tips via haar loket ACM ConsuWijzer. Ook ontvangt de ACM graag signalen van consumentenExternal Link over hun ervaringen met online misleiding via neplikes en nepreviews. Deze informatie gebruikt de toezichthouder in haar onderzoek.

 

Gerelateerde berichten...

X