Automatisering en AI uitdaging voor HR-managers

Nederlander

Maar liefst 70% van de HR-managers in Nederland ervaart dagelijks de effecten van automatisering en Artificial Intelligence (AI) in het werk. Maar hiermee omgaan zien zij als een grote uitdaging. Toch kan HR niet meer om AI heen als oplossing voor de uitdagingen waar organisaties momenteel mee te maken hebben.

Voorbeelden hiervan zijn de krapte op de arbeidsmarkt, veranderende regelgeving en robotisering. AI wordt nu nog voornamelijk ingezet bij het werving- en selectieproces, maar is juist ook essentieel bij onboarding, medewerkertevredenheid, interne mobiliteit en opleiding, zo blijkt uit een studie van Fosway Group, uitgevoerd in opdracht van Cegid.

Strategische plek in organisatie

De positie van de HR-managers in de organisatie verandert. Van faciliterend aan andere afdelingen naar een centrale, strategische rol in de organisatie met een grote impact op de bedrijfsresultaten. Deze nieuwe positie in de organisatie vraagt om nieuwe kennis, extra inzichten en een andere manier van werken waarbij gebruik wordt gemaakt van slimme technologie. HR kan hierbij niet meer zonder AI.

Meer accurate besluitvorming

Zo leidt A.I. leidt tot snellere en accuratere besluitvorming, reduceert fouten en bespaart kosten. Voorwaarde is dat A.I goed en geïntegreerd wordt ingezet op HR-systemen en processen. Door gebrek aan kennis wordt er vaak lang niet uitgehaald wat erin zit.

Vaardigheden belangrijker dan kennis

Technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat niet alleen productiewerk, maar ook kenniswerk wordt geautomatiseerd. Gevolg is dat functies overbodig worden en nieuwe functies ontstaan. Het ontwikkelen van vaardigheden van medewerkers wordt hiermee belangrijker dan ooit. Medewerkers moeten wendbaar zijn én wendbaar blijven. Voor HR betekent dit een nieuwe kijk op het werk, met focus op omscholing en bijscholing van kenniswerkers.

Gerelateerde berichten...