Automotive profiteert nog te weinig van software gedreven transformatie

software

Makers van auto-onderdelen die het volledige potentieel van software weten te benutten, zullen een aanzienlijk concurrentievoordeel behalen. De markt voor op software gebaseerde functies en diensten bedraagt tegen 2031 naar verwachting 640 miljard dollar.

Door software gedreven transformatie zal makers van auto-onderdelen naar verwachting helpen om gemiddeld 9% meer marktaandeel te verwerven dan hun branchegenoten. Dit blijkt uit een rapport van Capgemini Research Institute. Het onderzoek benadrukt hoe door software gedreven transformatie de komende vijf jaar naar verwachting aanzienlijke voordelen zal opleveren voor de branche. Denk daarbij aan een verbetering van de productiviteit tot 40%, een kostenverlaging met 37% en een verbetering van de klanttevredenheid met 23%. Desondanks biedt bijna de helft (45%) van de fabrikanten momenteel geen connected services aan. En slechts 13% haalt omzet uit connected services.

Gemeenschappelijk platform

Het rapport, Next Destination: Software — How automotive OEMs can harness the potential of software-driven transformation stelt dat de helft van de toeleveranciers in de automobielsector (51%) in de komende vijf tot tien jaar verwacht net zo bekend te staan om hun softwarefuncties (zoals rij-assistenten, autonome besturing, connectiviteit en diensten) als om hun autotechniek. Bovendien zal het aandeel van nieuwe voertuigen per toeleverancier, dat op een uniform, gemeenschappelijk softwareplatform werkt, naar verwachting stijgen van 7% in 2021 tot 35% in 2031.

Weinig koplopers

De meeste makers van auto-onderdelen, zowel wereldwijd als in Nederland, bevinden zich in het beginstadium van software-gedreven transformatie. Wereldwijd heeft 71% van de toeleveranciers alleen nog maar toepassingsgebieden geïdentificeerd. In Nederland zegt 75% zich in de beginfase van software-gedreven transformatie te bevinden. Slechts 25% van de toeleveranciers in Nederland, en 28% wereldwijd, heeft een pilot of ‘proof of concept’ geïmplementeerd voor het bevorderen van transformatie op specifieke gebieden. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 15% van de toeleveranciers in de automobielsector wordt beschouwd als ‘koploper’ [1] in de implementatie van software-gedreven transformatie. Succes vereist een speciale set vaardigheden en capaciteiten, ondersteund door de visie om de transformatie te realiseren en de beheersing van operationele gebieden om resultaten te leveren. Toeleveranciers die koploper zijn, denken dat de inkomsten uit software in 2031 28% van hun totale inkomsten zullen uitmaken.

Partnerships noodzakelijk

Om de voordelen van software te realiseren en een concurrentievoordeel te behalen, zullen toeleveranciers hun verouderde architectuur moeten loslaten. Momenteel heeft 93% van de toeleveranciers een traditionele architectuur, terwijl slechts 13% plannen heeft om de strak geïntegreerde hardware- en softwarearchitectuur te ontkoppelen en te scheiden. Dit vertaalt zich in een inefficiënt mechanisme voor over-the-air (OTA) software-updates en kan het tempo verlagen waarin toeleveranciers innoveren. Uit het onderzoek blijkt ook dat executives in de automobielsector verwachten dat de productie van nieuwe voertuigen die ‘connected services’ en OTA-updates ondersteunen, in de komende vijf jaar zal verdrievoudigen van 11% tot 36%. Echter, slechts 4% van de toeleveranciers biedt momenteel enige vorm van OTA-updates aan, wat erop wijst dat er meer moet worden gedaan als makers van auto-onderdelen willen profiteren van de potentiële groei.

Robuuste strategie

Fabrikanten zullen strategische partnerschappen moeten aangaan met software- en technologieleveranciers om waarde te creëren in de softwarewaardeketen voor de auto-industrie. Zij zullen ook een robuuste ecosysteemstrategie nodig hebben om samenwerking aan te gaan en op te schalen om standaardisatie van architectuur na te streven, evenals de verzameling, het gebruik, de eigendom en de verwerking van zowel voertuig- als consumentengegevens.

Cybersecurity punt van zorg

Het eigendom van data en cybersecurity blijft een punt van zorg, waarbij iets minder dan de helft van de fabrikanten moeite heeft om gegevens te verzamelen en deze te vertalen naar bruikbare inzichten. Minder dan 10% is van mening dat ze goed in staat zijn om cyberbeveiligingsmaatregelen te implementeren, terwijl 60% het moeilijk vindt om ervoor te zorgen dat producten van leveranciers voldoen aan veiligheids- en cyberbeveiligingsvoorschriften. Verschillende datadomeinen die door software mogelijk worden gemaakt, hebben het potentieel om “intelligentie” toe te voegen aan de waardeketen van de automobielsector, maar toch verzamelt of analyseert bijna de helft (47%) van de fabrikanten geen voertuiggegevens.

Het onderzoek wijst uit dat fabrikanten zich moeten richten op het volwassen maken en te gelde maken van veiligheids- en beveiligingsdiensten, aangezien klanten deze oplossingen willen en bereid zijn ervoor te betalen.

Bijscholing medewerkers

Naarmate de klantbehoeften evolueren, zullen toeleveranciers een groot deel van hun huidige personeelsbestand moeten bijscholen op het gebied van softwarevaardigheden en nieuwe manieren van werken. Momenteel worden toeleveranciers geconfronteerd met een vaardigheidskloof van 40-60% op gebieden als softwarearchitectuur, expertise op het gebied van cloud-beheer en cybersecurity. 97% van de ondervraagde executives is van mening dat binnen de komende vijf jaar maar liefst 40% van hun talent de noodzakelijke vaardigheden in huis moet hebben om software-gedreven transformatie te realiseren. Om het volledige potentieel van software-gedreven transformatie te benutten, zullen toeleveranciers hun aandacht moeten richten op nieuwe competenties, een verouderde werkcultuur de cultuur moeten moderniseren, hun processen rondom software opnieuw moeten definiëren en nieuw talent moeten aantrekken.

Gerelateerde berichten...