Autoriteit Persoonsgegevens verbiedt huidige cookies-praktijk

Persoonsgegevens

Het gros van de Nederlandse websites moet per direct stoppen met een veelgebruikte methode voor het plaatsen van advertenties op basis van bezoekersgegevens. De wijze waarop die nu worden verzameld, is in strijd met de Europese privacywetgeving. De Autoriteit Persoonsgegevens adviseert uitgevers om direct een alternatief te zoeken.

Europese privacywetgeving

De uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens komt niet als een verrassing. Eerder al bepaalde de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit dat de Europese veilingsystemen voor online advertenties niet voldoen aan de Europese privacywetgeving. Ze moeten daarom op de schop. Onder meer de manier waarop toestemming voor gebruik van cookies wordt vastgelegd, is onrechtmatig.

Veel gebruikt systeem

Naar schatting 80% van de Europese websites en apps hanteert het advertentiesysteem, dat is ontwikkeld door reclamevakorganisatie IAB Europe en waarbij consumenten via een pop-up toestemming geven om hun surfgedrag te laten volgen.

Per direct in overtreding

De Nederlandse toezichthouder gaat met zijn advies verder dan de Belgische privacywaakhond. Die stelde vorige week als eerste Europese toezichthouder dat de methode van IAB Europe strijdig is met de Europese privacyregels en deelde een boete uit van €250.000. De Belgen gaven de reclamevakorganisatie wel twee maanden de tijd om met een plan voor aanpassingen te komen. De Autoriteit Persoonsgegevens stelt nu als eerste expliciet dat websites per direct moeten stoppen met de methode, omdat ze anders in overtreding zijn, meldt het FD.

Burgerrechtenorganisaties

De Belgische uitspraak was overigens een gevolg van het feit dat het veelgebruikte reclamesysteem op basis van cookies in Europa verboden is verklaard. Na dat oordeel stapten burgerrechtenorganisaties, waaronder Bits of Freedom in België naar de rechter. Vakblad Emerce meldde eerder al dat VIA Nederland, de Nederlandse branche-organisaties van adverteerders, “de lijnen met de autoriteit op zou laten”.

Zoek een alternatief

De Autoriteit Persoonsgegevens raadt Nederlandse marktpartijen aan om volledig te stoppen met het volgen van internetgebruikers. “Het is de vraag of andere systemen die gebruikers volgen en data van bezoekers doorverkopen, wel aan de privacywet AVG voldoen. Dat zou onderzoek moeten uitwijzen. Het veiligst is om op zoek te gaan naar een alternatief voor zulke systemen”, citeert het FD vandaag.

Gerelateerde berichten...