4 cruciale vaardigheden om in een wereld met Kunstmatige Intelligentie te overleven

Terugkijkend op het pre-industrieële tijdperk, zijn de benodigde vaardigheden van een beroepsbevolking onherkenbaar veranderd. De technologie heeft die processen vaak geautomatiseerd. Bovendien is de tijdsbesparing toegenomen, waardoor menselijke arbeid voor andere taken is ingezet. Nu is de opkomst van Kunstmatige Intelligentie wederom het werkleven van de beroepsbevolking aan het veranderen.

Het debat gaat niet langer over machine versus mens, maar over machine en mens – wat de weg vrij maakt voor nieuwe rollen, met de focus op hoe mensen naast machines kunnen werken en deze kunnen beheren voor maximale effectiviteit en productiviteit. De verandering in arbeidsdynamiek wordt door het laatste onderzoek van Gartner onderschreven. Dit rapport geeft aan dat tegen 2030, de uitgaven aan virtueel talent 10% hoger zullen zijn dan die aan menselijk personeel.

Met de diepgaande krachten van technologische verandering die de manier waarop mensen werken beïnvloedt, zijn er vier essentiële vaardigheden om in de nieuwe wereld vooruit te gaan.
1. Leiderschap en vertrouwen om verandering aan te sturen
Zoals met ieder nieuw systeem of zelfs werknemer, wordt het uiteindelijke succes voornamelijk gedreven door management. Kunstmatige Intelligentie en automatisering binnen een organisatie, zullen slechts zo succesvol zijn als het team dat er verantwoordelijk voor is.
Succesvol leiderschap heeft bovendien te maken met werknemers opleiden op het gebied van hoe automatisering en huidige operationele model te herzien, met meer plezierige, strategische en creatieve functies als gevolg. Aantonen hoe de samenwerking tussen mensen en machines de productiviteit en omzet kan verhogen, is eveneens essentieel. Het management moet de veronderstelling dat automatisering op grote schaal, ontslagen en andere problemen veroorzaakt, tegenspreken.

Zodra de juiste technologie eenmaal aanwezig is, moet het personeel gestimuleerd worden om aan een soepele transitie mee te werken. Incentives zijn er in vele vormen, bijvoorbeeld financiële beloningen, additionele trainingen of een functie op een volgend niveau binnen de organisatie.

Laat dit vanuit het hoogste niveau binnen de organisatie gecommuniceerd worden en door medewerkers worden gefilterd. Hoe sterker het managementteam dat het nieuwe operationele model implementeert, des te groter de kans op succes.
Naast beloningen, moeten er voor de medewerkers hulpmiddelen beschikbaar zijn om te kunnen slagen – financiering, tijd, technologie of ondersteuning vanuit het management.
2.   Bereidheid om aan te passen en te innoveren
Leiderschap kan de weg vrij maken. Echter is succes grotendeels afhankelijk van de bereidheid van ieder individu om zich aan te passen. Degenen die bereid zijn om verandering te omarmen en hun vaardigheden te actualiseren om op die manier aan de vereisten van nieuwe functies te kunnen voldoen, halen de beloningen binnen.

Binnen de IT-afdelingen moeten in het bijzonder de IT-managers gaan nadenken over hoe zich aan de geautomatiseerde processen aan te passen, in plaats van hoe hun functies rondom de verminderde capaciteit van handarbeiders te organiseren. Een grote aanpassing in mentaliteit en dat leidt tot grotere kansen voor meer hoogopgeleide en gevarieerdere functies.

De aanpassing kan bijdragen aan de verandering van IT als onderdeel in de backoffice, naar een strategische afdeling binnen de organisatie. Een IT-medewerker die bijvoorbeeld nieuwe algoritmen of systematische verbeteringen ontwikkeld, heeft de potentie om een onderneming compleet te transformeren. Hierdoor verandert IT van een kostenpost naar een winstgevende afdeling.
Ondanks dat iedere vorm van herstructurering onvermijdelijk te maken krijgt met een mate van verzet, heeft het nieuwe model op termijn de potentie om veel grotere voordelen voor het gehele personeelsbestand te leveren.

Onthoud dat vaardigheden van mensen zich ontwikkelen en niet statisch zijn. Iedere nieuwe technologische ontwikkeling creëert functies die in het verleden nog niet bestonden. De Twitter- en Facebookrevolutie hebben bijvoorbeeld geleid tot tienduizenden nieuwe sociale media-experts en gezorgd voor een nieuwe zakelijke behoefte.

 

3. Robots en geautomatiseerde systemen beheren
Kunstmatige Intelligentie en geautomatiseerde systemen beheren, is op vele vlakken verschillend van mensen managen. Voor werknemers betekent dit dat zij aan nieuwe collega’s die geen mensen zijn, moeten wennen.
Machines hebben een onverslaanbaar geheugen en de capaciteit om grote hoeveelheden informatie te verwerken, maar komen niet in de buurt van menselijke creativiteit en vindingrijkheid.
Waar mensen geboren zijn om regels te breken, zijn machines gemaakt om regels te volgen – samenwerkend, schept dit een ongekende versnelling in productiviteit.
De kwaliteit van de uitkomst is vaak net zo goed als die van de briefing en doelstellingen – zoals dit ook het geval is bij mensen managen. Door dit in de context te plaatsen van de automatische en robotische systemen, zal het een essentiële vaardigheid worden.
Geautomatiseerde systemen vragen mensen om alle onderhoudstaken vast te leggen en accurate dossiers te maken, voor een grote hoeveelheid processen die momenteel handmatig worden uitgevoerd èn nu nog weinig bijgehouden informatie opleveren. Wanneer deze data in de toekomst wordt geanalyseerd, kunnen patronen op een structureel niveau vanaf de basis worden herkend, waardoor terugkerende problemen voorkomen kunnen worden.

Wanner het IT-personeel samenwerkt met machines, komt de focus te liggen op voorlopen op problemen, in plaats van incidenten op een reactieve wijze te managen. Dit voorkomt dat de problemen terugkeren. Daarbij worden prestaties van de organisatie fundamenteel verbeterd.
4. Data-analyse
Door de introductie van Kunstmatige Intelligentie volgt de introductie van de ‘IT Data Intelligence Officer’. Hoogopgeleide werknemers zullen in staat zijn om grote hoeveelheden data die voortkomen uit de geautomatiseerde procedures, te filteren en interpreteren om die gegevens naar waardevolle intelligentie te transformeren.
De mogelijkheid om het grotere geheel te zien, trends en mogelijkheden te ontdekken, worden een kerncompetentie binnen de IT, omdat het de verschillende capaciteiten van zowel mensen als machines maximaliseert.

Een geliefde nieuwe functie binnen de technologie en vooral Kunstmatige Intelligentie is een Data Wetenschapper – tien jaar geleden bestond die rol nog niet (in ieder geval niet onder deze titel). De vraag naar commercieel slimme data-analisten overstijgt al snel het aanbod. Bedrijven zoals Microsoft en Google nemen dit soort specialisten massaal in dienst.

Een ander voorbeeld is de vraag naar kandidaten binnen Kustmatige Intelligentie-organisaties die vaardigheden in wiskundige logica met toegepaste filosofie combineren. In feite zetten zij menselijke wijsheid en kennis om in een formule die machines kunnen begrijpen.
Hoewel dit de status quo tal van uitdagingen biedt, brengt automatisering gedreven door Kunstmatige Intelligentie, grote voordelen voor zowel werknemers als organisaties. Echter moet het senior management de transitie van het personeelsbestand begeleiden, ondersteunen en financieren om de grootste beloningen krijgen.

Grote mate van vooruitgang en vrijheid

De organisaties die tijd en geld investeren in de vooruitgang van organisaties en werknemers op de lange termijn, zijn de bedrijven die er financieel gezien de grootste vruchten van plukken. De individuen binnen organisaties die het meest bereid zijn om met machines te werken en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zullen waarschijnlijk degenen zijn die hun carrière naar een hoger niveau tillen.
Ieder tijdperk van technologische verandering heeft met verzet te maken gehad. Uiteindelijk heeft het een grote mate van vooruitgang en vrijheid voor de beroepsbevolking en werkgevers betekend. Dat laatste verliezen we niet uit het oog.

Gerelateerde berichten...