ABBYY ziet omzet in Benelux met elf procent groeien in 2018

ABBYY, leverancier van content-IQ-technologieën en -oplossingen voor de zakelijke markt, realiseerde in 2018 wereldwijd een omzetgroei van vijftien procent. Het bedrijf bouwt hiermee voort op het momentum van 2017 – een uitzonderlijk goed jaar.

Het leveren van content-IQ-mogelijkheden voor Robotic Process Automation-software (RPA) bij bedrijven is een belangrijke groeifactor. Het enterprise-segment is mede aanjager van de ontwikkeling in de groei met substantiële winst in de financiële dienstverlening, het verzekeringswezen, de transport- en logistieksectoren, en de juridische branche.

Het bedrijf groeide significant in alle regio’s, met uitzonderlijke groei in Europa, de Verenigde Staten en (Pacifisch) Azië. In de Benelux, een relatief nieuwe regio voor ABBYY, wist het bedrijf in 2018 een omzetgroei van elf procent te realiseren.

ABBYY levert op artificial intelligence (AI) gebaseerde oplossingen en diensten aan een derde van alle Forbes 100-bedrijven, die actief bezig zijn met de inzet van een nieuwe groep digitale medewerkers. Dit doen zij in de vorm van RPA-softwarerobots die voorzien in intelligente automatisering.

Onderzoek van KPMG laat zien dat de investeringen in intelligent automation, waarvan AI, machine learning en RPA deel uitmaken, snel toenemen. De totale uitgaven hierin stijgen naar verwachting naar 232 miljard dollar in 2025. Op dit moment gaat er naar schatting 12,4 miljard dollar om in deze markt.

ABBYY vertrouwt voor zijn succes sterk op partners. Het jaar 2018 vormt daarop geen uitzondering. Het bedrijf breidde zijn wereldwijde partnernetwerk met meer dan twintig procent uit. Daarnaast werden verschillende strategische partnerships met RPA-leveranciers gesloten, waaronder UiPath, Blue Prism en NICE Systems. In de Benelux levert bovendien een aantal lokale partners, zoals Lucom, Roborana, BDO Crossroad en Paragon Business Solutions, een aanzienlijke bijdrage aan de groei van ABBYY.

De omzet op het gebied van intelligent capture groeide met 34 procent – vijf keer hoger dan de gemiddelde marktgroei. Daardoor won ABBYY sterk in marktaandeel. De wereldwijde markt voor enterprise capture-software groeit volgens IDC naar verwachting naar 1,2 miljard dollar in 2022.

De OCR-activiteiten van ABBYY bleven ook groeien. Technologiepartners en klanten zijn onder meer Fujitsu, Epson, Hewlett Packard Enterprise, Ricoh en Xerox.

Ulf Persson, Chief Executive Officer van ABBYY: “In 2018 heeft het gehele ABBYY-team met veel succes onze groeistrategie uitgevoerd. We boekten forse vooruitgang op verschillende belangrijke gebieden. Onze wereldwijde aanwezigheid is in onze branche ongeëvenaard. We versterkten bestaande partnerships en bouwden aan nieuwe. We breidden ons salesteam uit en investeerden meer dan ooit in innovatieve, nieuwe AI-oplossingen en -technologieën. Onze inspanningen werden beloond met groei en – belangrijker – met vertrouwen van onze partners en klanten. Onze missie om klanten te helpen inzicht te creëren uit hun content, zodat ze zakelijk slimme beslissingen kunnen nemen, slaat aan bij bedrijven die een digitale transformatie ondergaan. Dat inspireert ons om te blijven innoveren.”

“Ook in de Benelux zien steeds meer bedrijven dat ABBYY veel meer is dan een leverancier van OCR-technologie. Wij spelen een ware pioniersrol in het begeleiden van organisaties die door middel van cognitieve en AI-technologieën bedrijfskritische informatie boven water willen halen, die in ongestructureerde of semigestructureerde bronnen opgeslagen ligt”, zegt Jupp Stoepetie, CEO van ABBYY Europa. “Intussen is duidelijk dat wij een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan RPA-projecten door de vaardigheden aan te leveren, die nodig zijn om data om te zetten in nuttige informatie, die vervolgens kan worden verwerkt door een robot. Samen met onze partners hebben we daardoor al enkele mooie projecten kunnen opzetten, vooral bij banken en verzekeringsmaatschappijen en in de logistieke sector. Ook in de Benelux willen we ons innovatiebeleid voortzetten om tegemoet te komen aan de stijgende vraag van bedrijven, die zich steeds vaker bewust worden van de noodzaak aan intelligente oplossingen om content te verwerken.”

De concurrentiekracht van ABBYY ligt in de mogelijkheid om digitale bedrijven te helpen bij het creëren van inzicht in hun data en het bewaken van de datakwaliteit. Volgens onderzoek van Forrester noemt zestig procent van de beslissers bij bedrijven die AI gebruiken, datakwaliteit als grootste uitdaging bij het leveren van AI-mogelijkheden.

De oplossingen van ABBYY zijn snel en makkelijk te implementeren. Daardoor realiseren bedrijven een snelle return on investment en voorzien op deze manier in een betere klantenservice. Zij zijn in staat om meer inzicht te creëren door beter begrip van gestructureerde en ongestructureerde data. Verder kunnen ze contentgerichte processen ontwikkelen en binnen de gehele organisatie implementeren.

Gerelateerde berichten...