AtéCé kiest voor Thinkwise Platform

AtéCé Graphic Products, leverancier van grafische verbruiksmaterialen voor drukkerijen, moderniseert zijn legacy IT-omgeving met het Thinkwise low-code platform. AtéCé wil hiermee de verdere ontwikkeling van zijn IT-omgeving en de doorlopende groei van de organisatie ondersteunen.

AtéCé Graphic Products is een Nederlands familiebedrijf en al sinds 1977 een gevestigde naam als internationale leverancier van grafische verbruiksmaterialen. Het bedrijf is actief in ruim 80 landen in Europa, Noord en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Naast groothandel is het bedrijf sinds 2008 ook producent van lakken en chemicaliën voor drukkerijen. Met dit totaalpakket aan diensten groeide de omzet van het bedrijf sindsdien aanzienlijk, evenals de IT-omgeving, bestaand uit drie verschillende legacy maatwerkoplossingen voor ERP, CRM en WMS. Ondanks de functionele volwassenheid van de IT-omgeving, sluit de ontwikkelsnelheid niet meer aan op de hedendaagse eisen om snel te kunnen innoveren en nieuwe functionaliteit of nieuwe processen te ondersteunen.

Daarnaast is de verouderde technologie een groeiend bedrijfsrisico met het oog op doorontwikkeling. Na een uitgebreide zoektocht naar een geschikte oplossing om de IT-omgeving te moderniseren, koos AtéCé voor het Thinkwise low-code platform.

Cees-Jan Rijke, ICT Manager bij AtéCé: “Thinkwise sprak ons al bij de eerste presentatie bijzonder aan. Een heel sterke eigenschap van Thinkwise is dat je eenmaal je hele bedrijfsapplicatie modelleert en die vervolgens kan ontsluiten op de techniek van nu, en die van de toekomst.”

Succesvolle Proof of Value
De IT-omgeving van AtéCé is in de loop der jaren continu uitgebreid en aangepast om zo goed mogelijk aan de unieke wensen en processen van de organisatie te voldoen. Gezien het vele maatwerk en de nauwe verwevenheid van het ERP, CRM en WMS bleek het erg lastig een geschikte IT-oplossing te vinden om deze legacy-oplossingen te vervangen. Rijke bekeek diverse traditionele pakketleveranciers zoals Unit4 en Exact, maar ook oplossingen als Salesforce en Microsoft Dynamics. Geen enkele oplossing voldeed echter aan alle wensen van AtéCé zonder diverse add-ons en maatwerk te vereisen. Daarnaast bleek het lastig om van de vaste werkwijzen van die pakketten af te wijken.

“Onze unieke bedrijfsprocessen zouden nooit in een standaardpakket passen,” legt Rijke uit. Jeroen Beukman, financieel directeur bij AtéCé, vult aan: “Onze bedrijfsfilosofie en kracht is een hoge mate van flexibiliteit, zowel intern als naar onze klanten toe. Met de vertaalslag naar een pakket zouden we die flexibiliteit verliezen.”

Thinkwise bleek de ideale oplossing te bieden met een hoge ontwikkelsnelheid, flexibiliteit en toekomstbestendigheid. Na een eerste kennismaking werd daarom besloten tot een Proof of Value project. Daarmee modelleerde Thinkwise binnen enkele weken een aantal applicaties.

“We hebben de grenzen van de mogelijkheden van Thinkwise opgezocht,” zegt Rijke. “We wilden zien of het haalbaar was om drie complexe onderdelen van ons systeem te modelleren, waaronder een barcode-scanapplicatie, een inkoopanalyseprogramma en een grafische productieplanner. Dit werd binnen enkele weken gerealiseerd, wat ons een goed beeld gaf van de kracht van Thinkwise, en het gaf ons vertrouwen dat het zou gaan lukken.”

Thinkwise Upcycler
De modernisering van de IT-oplossingen van AtéCé is inmiddels in volle gang, en het streven is om dit project begin 2023 af te ronden. Dat is uitzonderlijk snel voor de herontwikkeling van een dergelijk complex systeem met drie o.a. op Unix geprogrammeerde maatwerkapplicaties. Die hoge ontwikkelsnelheid is mede te danken aan de Thinkwise Upcycler, waarmee de bestaande applicaties geautomatiseerd naar Thinkwise geïmporteerd worden.

“Het ontwikkelproces bevalt heel goed, net als de samenwerking met de Thinkwise-experts,” vertelt Rijke. “Ik heb zelf veel van de bestaande applicaties geprogrammeerd, maar ik heb ook heel veel zin om mijn huidige kennis en kunde toe te passen om met het Thinkwise Platform te leren werken.”

Het plan is om de bestaande functionaliteit en processen van de bestaande software zoveel mogelijk te volgen. “Onze mensen zijn vertrouwd met de oude systemen en kunnen er snel mee werken. Dat willen we uiteraard behouden,” besluit Rijke. “Maar nadat de eerste versie klaar is, willen we de omgeving wel gaan verbeteren en onze werkprocessen verder optimaliseren en digitaliseren. Ik wil daar op termijn ook zelf aan bijdragen, en daar heb ik heel veel zin in.”

 

Gerelateerde berichten...

X