Bergeijk realiseert met SIMgroep website sociaal domein

De gemeente Bergeijk heeft in de communicatie met burgers over de veranderingen in het sociaal domein besloten het heft in eigen handen te nemen. Onderdeel van de campagne is een speciale website waar de drie transities worden toegelicht in een heldere opbouw. In samenwerking met SIMgroep, e-dienstverlener voor de overheid, werd de site www.bergeijk.nl/zorgenvoorelkaar als maatwerk voor het sociaal domein gebouwd. Hier kunnen inwoners terecht met vragen over de aankomende veranderingen. Ze kunnen via de site snel gedetailleerde informatie vinden en toch het grotere plaatje van de decentralisaties overzien.

De website is transparant, informatie wordt snel gevonden en de verschillende onderwerpen worden logisch aan elkaar geknoopt. De site is een echt portaal, een startplek voor alle vragen gericht op het sociaal domein. Uit een onderzoek naar e-dienstverlening eerder dit jaar van SIMgroep bleek dat Bergeijk nog te weinig digitale informatie en e-diensten rond de decentralisaties aanbood. Bergeijk stond hier overigens niet alleen in, bij veel gemeenten is dit het geval. De informatie die websites wel bieden, is vaak algemeen en vanuit de wetgeving geformuleerd. Bergeijk biedt nu informatie en e-diensten aan op één centrale digitale plaats waar burgers hun weg vinden in alle nieuwe regelgeving.

Altijd actuele informatie
Andrew Harijgens, clusterleider Sociaal Domein bij SIMgroep: “Naast de inhoudelijke wijzigingen binnen de organisatie vragen de decentralisaties in het sociaal domein ook om veranderingen in digitale informatievoorziening en dienstverlening. Het digitale kanaal is bij uitstek dé plek waar de burger terecht moet kunnen met al zijn (aan)vragen. Uit het onderzoek bleek dat veel gemeenten daar te weinig op inzetten. Bergeijk laat echter zien dat ze het digitale kanaal en daarmee de inwoners serieus nemen. Via het portaal kunnen ze altijd actuele informatie aanbieden.”

Frank van der Meijden, wethouder Werk & Inkomen van de gemeente Bergeijk: “Sommigen kiezen voor het gemeentehuis, anderen regelen hun zaken liever thuis. Het is een misvatting dat digitaal niet persoonlijk kan zijn. De speciale website is echt een portaal, een startplek voor alle vragen over de decentralisaties. Het helpt ons ook in bedrijfsvoering: onze medewerkers worden niet overladen met vragen, omdat de site veel vragen beantwoordt. Dat andere gemeenten onze campagne als voorbeeld zien, maakt me trots. Nog trotser ben ik op de reacties van inwoners. Via e-mail, in het loket en wanneer ik hen persoonlijk spreek: ze zijn vol lof over de wijze van communiceren over de transities.”

 

Gerelateerde berichten...