Bestseller Business Model Generatie wereldwijd 1 mln keer verkocht

Van de internationale bestseller Business Model Generatie is deze maand het miljoenste exemplaar verkocht. De door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur geschreven managementklassieker is in 2009 door Patrick van der Pijl (CEO van Business Models Inc. te Amsterdam) in eigen beheer en in co-creatie met 470 strategieprofessionals uit 45 landen geproduceerd. Business Models Generatie groeide als breed toegepast managementmodel uit tot een ware beweging. Het boek verscheen behalve in het Engels in dertig andere talen waaronder het Chinees, Japans, Koreaans, Russisch, Duits, Spaans en zelfs Mongools.

Business Model Generatie is een handboek voor het analyseren en innoveren van business modellen. Het combineert strategie en business design op een eenvoudige en praktische manier. Bij de productie van het boek is gekozen voor een sterk visueel accent. Dankzij een uitgekiende vormgeving worden business modellen en manieren van innovatie begrijpelijk in beeld gebracht. Deze visuele aanpak stond vijf jaar geleden binnen de managementwereld nog in de kinderschoenen, maar wordt nu op grote schaal toegepast.

Vernieuwend was destijds ook de wijze waarop de uitgave in de markt werd gezet. Patrick van der Pijl raakte in 2008 onder de indruk van de kracht van business innovatie, zoals bepleit door  Alexander Osterwalder en Yves Pigneur. Hij zette hen aan tot het schrijven van het boek en nam zelf de productie op zich. Daarbij werd gekozen voor een afwijkend  business model: crowd funding, co-creatie en self published. Traditionele uitgevers toonden pas interesse toen de verkoop van het boek een vlucht nam. Van de Engelse versie van het boek zijn er circa 500.000 verkocht waarvan een groot deel in de VS. Maar ook in landen als China (125.000 exemplaren) en Korea (40.000) was het – in eigen vertalingen – zeer in trek.

Van der Pijl verklaart het succes van Business Model Generatie mede door de bijzondere vormgeving: “Het is dankzij de inbreng van vormgever Alan Smith zéér visueel van opzet en voor iedereen begrijpelijk. Over de hele wereld doen studenten, startups, ondernemers, strategen, innovatie-managers, CEO’s en anderen er hun voordeel mee. Het boek wordt inmiddels gezien als een global phenomenon en geldt als internationaal erkende standaard. Het is zo’n succes geworden omdat het de lezer ertoe aanzet om heel anders om te gaan met business modellen. Daarom is Business Model Generatie veel effectiever en uitdagender dan het schrijven van dikke businessplannen.”

Alexander Osterwalder verzorgt mede op basis van het gedachtegoed van Business Model Generatie en zijn recent verschenen boek Value Proposition Design internationaal masterclasses. Patrick van der Pijl is CEO van het door hem opgerichte Business Models Inc. (met het hoofdkantoor Amsterdam en vestigingen in de UK, USA, Australië/Nieuw Zeeland, Taiwan, Turkije, Duitsland en Roemenië) en helpt als strategie-consultant opdrachtgevers over de hele wereld bij het innoveren van hun business model.  Daarbij baseert hij zich mede op Business Model Generatie.

Gerelateerde berichten...