Cisco-rapport: privacy en veiligheidsproblemen nemen toe door remote werken

Twee nieuwe wereldwijde Cisco onderzoeken tonen aan dat consumenten steeds bezorgder zijn over het delen van gegevens tijdens de pandemie. Ook geven de onderzoeken inzicht met welke beveiligingsuitdagingen organisaties worden geconfronteerd bij het ondersteunen van werknemers en klanten op afstand.

De rapporten benadrukken ook de mogelijkheden om veerkrachtiger te worden door in te zetten op beveiliging van toegang tot gegevens en applicaties, vanaf elke plek, op elk apparaat. Investeringen in veiligheid en privacy bereiden organisaties en consumenten voor op het nieuwe normaal.

Eerder dit jaar zijn bedrijven over de hele wereld bijna van de ene op de andere dag op ongekende schaal en snelheid overgestapt op thuiswerken. Beveiligingsteams werkten de klok rond om verspreid werkende teams te versterken en te beschermen. Uit het onderzoek onder 3000 IT-beslissers wereldwijd blijkt dat de meeste organisaties in het beste geval slechts beperkt voorbereid waren om thuiswerken te ondersteunen. Maar het heeft de invoering van technologieën die medewerkers in staat stellen om veilig te werken vanaf elke plek en op elk apparaat versneld.

Uit het onderzoek komt naar voren:

  • Volgens 85% van de organisaties is cybersecurity uiterst belangrijk, of belangrijker dan vóór corona
  • Veilige toegang is de grootste uitdaging op het gebied van cybersecurity voor de meeste organisaties (62%) als het gaat om de ondersteuning thuiswerken
  • Volgens een op de twee respondenten zijn eindpunten, zoals bedrijfslaptops en persoonlijke apparaten, een uitdaging om te beveiligen in een thuiswerkomgeving
  • 66% van de respondenten geeft aan dat de coronapandemie zal leiden tot meer investeringen in cybersecurity

“Veiligheid en privacy behoren tot de belangrijkste sociale en economische kwesties in ons leven”, zegt Michel Schaalje, Directeur Security Cisco Nederland. “Cybersecurity is altijd te complex geweest. Maar de nieuwe manier van werken zal niet verdwijnen en we zien dat organisaties meer willen investeren in cybersecurity. Dit biedt de securitysector een unieke kans om de benadering van security te transformeren en zo beter tegemoet te komen aan de behoeften van klanten en eindgebruikers”.

Mensen maken zich zorgen over de privacy van tools voor werk op afstand en zijn sceptisch of bedrijven wel doen wat nodig is om hun gegevens veilig te houden. Uit een onderzoek onder 2.600 volwassenen wereldwijd is gebleken dat consumenten ondanks de pandemie hun privacy-eisen niet of nauwelijks willen aanpassen en dat ze willen dat bedrijven transparanter zijn over hoe zij gegevens van hun klanten gebruiken. Organisaties kunnen vertrouwen opbouwen door privacy in hun producten te verankeren en hun werkwijze duidelijk en eenvoudig aan hun klanten te communiceren.

Enkele belangrijke uitkomsten van Cisco’s tweede jaarlijkse Consumer Privacy Survey:

  • 60% van de respondenten maakt zich zorgen over de privacy van tools voor samenwerking op afstand
  • 53% wil dat de privacywetgeving wordt gehandhaafd, met nauwelijks of geen uitzondering voor gegevens in verband met de pandemie
  • 48% heeft het gevoel dat ze hun gegevens momenteel niet effectief kunnen beschermen. De belangrijkste reden is dat zij niet kunnen achterhalen wat bedrijven met hun gegevens doen
  • 56% vindt dat overheden de belangrijkste rol moeten spelen bij de bescherming van consumentengegevens. Wereldwijd zijn consumenten sterk voorstander van de privacywetgeving die in hun land van kracht is

“Privacy is veel meer dan alleen een nalevingsverplichting. Het is een fundamenteel mensenrecht en een zakelijke vereiste die cruciaal is voor het opbouwen en behouden van het klantvertrouwen”, zegt Michel Schaalje, Directeur Security Cisco Nederland. “De kernprincipes van privacy en ethiek, zoals transparantie, eerlijkheid en het afleggen van verantwoording, zullen in deze nieuwe digitale wereld voor ons een leidraad zijn.”

 

Gerelateerde berichten...