Conversatie-AI aanbieder e-bot7 richt zijn pijlen op groter marktaandeel

e-bot7, sinds kort onderdeel van LivePerson, maakt na een jaar op de Nederlandse markt de balans op. De Conversatie-AI aanbieder groeide hard in 2021. Organisaties en bedrijven in een keur aan sectoren (o.a. zorg, automotive, retail en vliegvelden) zien steeds vaker de toegevoegde waarde van het deels vervangen en uitbreiden van de bestaande Customer Service met een intelligente AI chatbot. e-bot7 richt zich dan ook in 2022, gedreven door de funding vanuit LivePerson afgelopen juli, op een verdubbeling van de omzet en het aantal klanten in Nederland en daarnaast zet het bedrijf in op een verdere groei in België, Frankrijk en de UK.

In 2021 heeft e-bot7 verschillende Nederlandse klanten binnengehaald, van start-ups tot gevestigde namen, en is in heel Europa aanwezig met uiteenlopende klanten zoals Miele, GMSF, HDI, Peugeot Motocycles en freeyou. e-bot7 bedient klanten in diverse sectoren zoals onder meer e-commerce, retail, zorg, finance en verzekeringen, travel, automotive, telecom en onderwijs.

Klanten verwachten steeds meer, óók buiten kantoortijden
Klanten verwachten tegenwoordig veel van bedrijven, en hebben doorgaans ook de keuze uit talloze aanbieders voor producten en diensten. Voor succesvolle bedrijven is een individuele klantervaring met kwalitatief goed advies daarom een absolute must, en dat ook ’s avonds en in het weekend. Conversatie-AI vormt een geautomatiseerd dialoogsysteem.

De digitale contactpersoon communiceert met de klant door een taalkundig vloeiende dialoog na te bootsen. Hoe meer vragen de chatbot wordt gesteld, hoe meer hij zichzelf traint. Als de vraag van een klant wordt doorgegeven aan een servicemedewerker, leert de bot de vraag en het antwoord. Tegelijkertijd is de servicemedewerker in staat om meer inzicht te krijgen in klantvragen en kan zo efficiënter werken.

Fred van Westerop, country manager voor e-bot7 in de Benelux: “Consumenten kunnen vaak tientallen minuten in de wacht staan bij een telefonische klantenservice of pas na dagen een ​​antwoord krijgen op een simpele vraag via e-mail.

Dat is herkenbaar in heel veel sectoren. Daarom beginnen ook Nederlandse bedrijven steeds vaker de toegevoegde waarde te zien van het digitaliseren van hun klantenservice door middel van AI. Maar ook steeds meer klanten waarderen self-service, zo kunnen ze 24/7 en dus op het moment dat het hun uitkomt terecht met hun vragen.”

Verlichting op piekmomenten
e-bot7 biedt een oplossing die het klantenservicetraject vereenvoudigt door verzoeken 24 uur per dag af te handelen en met een betrouwbaar, snel responspercentage. En terugkerende vragen kunnen automatisch beantwoord worden. Van Westerop: “Vooral op momenten dat er pieken ontstaan in consumentenvragen en je toch de beste service wilt blijven bieden, biedt de chatbot zo een enorme verlichting voor de customer services medewerkers. Denk op dit moment maar eens aan vragen over corona bij een zorginstelling of vragen die binnenkomen bij een e-commerce bedrijf in aanloop naar Black Friday en straks de feestdagen.”

e-bot7 is ontstaan vanuit een negatieve klantenservice ervaring van oprichters Fabian Beringer en Xaver Lehmann. Zij stonden meer dan 40 minuten in de wacht bij een klantenservice, waardoor ze zich realiseerden een echt gat in de markt te hebben ontdekt. Zo richtten zij een paar maanden later e-bot7 op, samen met Maximilian Gerer. e-bot7 bedient inmiddels een aanzienlijk deel van de Duitse markt en met de acquisitie door LivePerson worden nu ook de deuren geopend naar sterkere uitbreiding in andere Europese landen zoals Nederland. e-bot7 zal wel onafhankelijk blijven opereren.

Gerelateerde berichten...

X