Copernicus bouwt orderportaal voor one-stop-shop klanten van NextDeli

Copernicus, specialist in IT-integratie oplossingen, heeft voor de webshop van NextDeli een orderportaal gebouwd waar versspeciaalzaken op één centrale plek bestellingen bij verschillende aangesloten leveranciers kunnen plaatsen.

“Bij vers en food worden producten veelal niet in stuks verkocht maar in gewicht. Het gewicht is de basis waarop de bestelling wordt geplaatst en de factuur wordt verstuurd,” vertelt Ben Hansen van NextDeli uit. Daarnaast bestellen versspeciaalzaken veelal dagelijks en daarom is ook timing heel belangrijk. “Deze producten, liggen niet als een boek klaar op een plank, maar moeten speciaal worden gemaakt. En hierover moet ook met de klant gecommuniceerd worden.”

En voor die datacommunicatie vond NextDeli in Copernicus de partij om een klantenportaal te bouwen en faciliteren. “Met daarbij de mogelijkheid om in de toekomst partijen met verschillende formats van datacommunicatie te laten aansluiten, zoals EDI of rechtstreeks koppelingen met een ERP systeem.”

EDI

Samen met Hansen is Copernicus aan de slag gegaan met inventarisatie van de behoeften. Er werd gekozen voor een orderportaal en voor het leggen van de basis om EDI-koppelingen met leveranciers mogelijk te maken. Het heeft de voorkeur om alle orders via EDI te laten lopen, maar voor de leveranciers die daar geen beschikking over hebben is er nu het orderportaal.

Orderportaal

Het orderportaal zorgt ervoor dat de binnengekomen orders worden gesplitst naar leverancier en leverdatum. Hierbij heeft de leverancier de mogelijkheid om de order af te wijzen of te accepteren en, indien nodig, de hoeveelheden te wijzigen.

Verder kan de leverancier in het orderportaal labels met barcodes aanmaken waarop de specificaties staan over onder meer de vorm van transport, bijvoorbeeld: gekoeld of bevroren (koel- of vrieskrat). Deze labels worden ook door de medewerkers van het distributiecentrum gebruikt en gescand om de orders klaar te zetten en te zorgen dat deze de volgende dag bezorgd worden bij de versspeciaalzaken.

Samenwerking

Het hele traject van idee tot lancering van de portal is goed verlopen. “De samenwerking met Copernicus ging heel erg soepel,” vertelt Hansen. “Vanaf het eerste telefonische contact met Egbert Ellenkamp (Directeur Copernicus), viel mij vooral zijn open houding en interesse op. Hij was zeer geïnteresseerd, bleef doorvragen en was to-the-point en dat sprak mij erg aan. En ja, de algehele plezierige omgang.”

Ook de klanten, de gebruikers van het portaal zijn blij met de functionaliteit en de eenvoud in gebruik. “Zij vertellen dat ze het allemaal erg duidelijk vinden, ook de communicatie die zij terugontvangen. Daar krijgen wij nooit vragen over en is iedereen tevreden mee.”

 

Gerelateerde berichten...