Criteo lanceert nieuw self-service Retail Media Platform in Europa

Criteo (NASDAQ: CRTO), het technologiebedrijf dat wereldwijd marketeers ondersteunt met impactvolle advertenties, lanceert vandaag zijn self-service Retail Media Platform in Europa.

Consumenten geven steeds meer uit aan e-commerce. Daarom is digitale retailmedia van cruciaal belang voor retailers om hun marges te behouden, en voor merken om consumenten te activeren tijdens het aankoopproces. Het nieuwe Retail Media Platform van Criteo – nu beschikbaar in Europa – is ontworpen om retailmedia naar een hoger niveau te tillen. Het biedt retailers één platform om hun retailmedia-activiteiten te schalen, en stelt merken en bureaus in staat om advertentieruimte bij meerdere retailers te kopen dankzij gestandaardiseerde workflows en rapportages.

“Retailmedia biedt retailers een extra inkomstenstroom in een steeds competitiever wordende markt. Volgens onze schattingen is de retailmedia-markt wereldwijd tussen de 15 en 25 miljard dollar aan omzet waard”, zegt Geoffroy Martin, EVP en General Manager, Growth Portfolio bij Criteo. “Merken kunnen dankzij retailmedia een zeer relevant publiek bereiken zonder afhankelijk te zijn van cookies van derden, en zij kunnen reclame-uitgaven direct koppelen aan verkoopresultaten. Bovendien zijn merken in het digitale tijdperk sneller blootgesteld aan imagoschade. Retailmedia biedt daarentegen een merkveilige, zeer relevante omgeving voor digitale advertentie-investeringen.”

Het Retail Media Platform van Criteo is uitermate geschikt om de snelgroeiende retailmediabranche in Europa te ondersteunen. Uit een recent onderzoek door Forrester Consulting, blijkt dat 71% van Europese adverteerders retailmedia waardevol vindt, omdat het merken beter in staat stelt in te spelen op de verschuiving in aankoopgedrag van fysieke winkel naar webwinkel.

Retailmedia zal naar alle waarschijnlijkheid blijven groeien, naarmate retailers en merken betere tools tot hun beschikking krijgen om budgetten te beheren. Hetzelfde Forrester onderzoek gaf aan dat 90% van de merken bereid is meer budget aan retailmedia te wijden – áls de advertentieplatforms van retailers voldoende rapportagemogelijkheden, controle en transparantie bieden.

Door gesponsorde producten en display-advertenties samen te voegen in combinatie met flexibele targeting en inventarisbeheer, biedt het nieuwe platform van Criteo zowel merken, bureaus als retailers de benodigde transparantie en controle om hun retailmedia-activiteiten op te schalen.

“De afgelopen achttien maanden werd retailmedia steeds belangrijker voor merken om online te groeien, maar door de digitale versnelling die COVID-19 teweeg heeft gebracht, is het nu een cruciale tijd om als merk retailmedia te gebruiken”, zegt Stuart Johnston, Omnichannel Commerce Director bij Publicis. “Criteo’s nieuwe Retail Media Platform doorbreekt silo’s tussen adverteerders en inventarisbeheer, waardoor merken met consumenten kunnen verbinden, op basis van diepgaande gedragsanalyse en wanneer ze zeer dichtbij het moment van aankoop zijn. Dit was nog nooit eerder mogelijk. De voordelen van dit platform en de advertentiemogelijkheden zijn duidelijk: een betere efficiëntie van reclamebudgetten in een zeer relevante retailomgeving.”

Criteo ondersteunt sinds 2016 de retailmediaprogramma’s van toonaangevende retailers, merken en bureaus, waaronder Leclerc, MyToys en Under Armour. Het nieuwe Retail Media Platform van Criteo werd in mei 2020 geïntroduceerd in de VS en Canada. Deze lancering is een verdere ontwikkeling van Criteo’s missie om zijn full funnel-activiteiten te verbeteren en het productportfolio uit te breiden.

Gerelateerde berichten...