Daan Dohmen op het Health Valley Event: eHealth noodzaak om patiënten te voorzien van juiste zorg

Digitale zorg is onontbeerlijk in de gezondheidszorg van de toekomst, meent Daan Dohmen. Als ondernemer en wetenschapper pleit hij voor het efficiënter én patiëntvriendelijker maken van de gezondheidszorg. ‘Dat kan op een intelligente manier. We staan op een keerpunt: de druk op de zorg neemt toe, dus moeten zorgprofessionals hun kennis en tijd zo effectief mogelijk inzetten.’ Daan Dohmen is een van de sprekers tijdens de derde dag van het internationale Health Valley Event op 12 maart in Nijmegen. Deze dag met als thema The Future of Health staat grotendeels in het teken van Digital Health.

Hoe organiseren we nu en in de nabije toekomst de gezondheidszorg zo dat de juiste zorg terechtkomt bij de patiënten die deze zorg het hardst nodig hebben. Dat is de uitdaging waaraan zorgprofessionals, zorgverzekeraars en de overheid de komende jaren hun handen vol hebben. De inzet van meer slimme digitale zorg (eHealth) is daarbij een noodzaak. ‘Denk aan apps, waarmee patiënten zelf metingen kunnen doen, die meteen in het elektronisch patiëntendossier komen’, zegt Daan Dohmen. ‘Dat scheelt heel wat controlebezoeken aan het ziekenhuis. Denk aan kankerpatiënten voor wie een controlebezoek aan het ziekenhuis heel belastend kan zijn.’

Opschalen

Een belangrijke trend om de fundamentele omslag naar meer intelligente, digitale zorg te maken, is het opschalen van veelbelovende eHealth-innovaties, signaleert ondernemer/wetenschapper Daan Dohmen. ‘Als een innovatie goed werkt, verdient dat sneller en meer navolging.’

Een stap in de goede richting is ook dat steeds meer digital health volledig geïntegreerd is in het elektronische patiëntendossier (EPD). ‘Patiënten moeten daar natuurlijk toestemming voor geven. Dat is juridisch waterdicht te regelen.’

Een andere trend is dat artsen en verpleegkundigen meer betrokken worden bij de ontwikkeling van digitale zorghulpmiddelen. ‘Zorgverleners moeten meer vertrouwen krijgen in technologie. Hun kennis is essentieel. Wij als ICT-bedrijven moeten beter met hen samenwerken’, benadrukt Daan Dohmen. ‘Samen met gynaecoloog Mireille Bekker van het UMC Utrecht hebben we bijvoorbeeld een succesvol thuismeetprogramma ontwikkeld voor zwangere vrouwen met hoge bloeddruk. Dat programma is in het ziekenhuis gevalideerd en daarmee wordt nu ook in zeven andere Nederlandse ziekenhuizen gewerkt.’

Voordeel inzet technologie

‘Het grote voordeel van de inzet van technologie is, dat de patiënt alleen naar zijn arts toe hoeft als menselijk contact werkelijk nodig is. Door effectiever te werken, heeft de arts daar dan ook tijd voor’, betoogt Daan Dohmen. ‘Zo maakten we een thuismeetprogramma in onze app voor patiënten met hartritmestoornissen, waarbij ze zelf met een klein apparaatje een hartfilmpje, een ECG, kunnen maken. Die gegevens gaan meteen naar een medisch servicecenter dat 24 uur per etmaal beschikbaar is. Daar wordt gekeken of de patiënt naar het ziekenhuis moet of niet. Daarmee voorkom je dat patiënten, die angstig zijn, maar bij wie zich medisch gezien geen hartritmestoornis manifesteert, meteen met gillende sirenes naar het ziekenhuis gaan, wat nu vaak gebeurt.’

Ondernemer/wetenschapper

Na zijn studie Technische Bedrijfskunde, Geneeskunde en Management en promotie-onderzoek aan de Technische Universiteit Twente ging Daan Dohmen als ondernemer aan de slag met digitale zorginnovaties. Met zijn bedrijf FocusCare ontwikkelde hij elektronische systemen voor personenalarmering, woningtoegang, medicijnbegeleiding, die mensen helpen langer zelfstandig thuis te wonen. Het bedrijf bedient daarmee dagelijks zo’n 130.000 ouderen.

Het bedrijf Luscii startte Dohmen twee jaar geleden en ontwikkelt de gelijknamige medische thuismeet-app, die patiënten buiten het ziekenhuis begeleidt. Patiënten doen thuismetingen. Bij afwijkingen waarschuwen de speciale algoritmen in de app direct de juiste zorgverlener. Bij vragen hebben patiënten de mogelijkheid via een goedwerkend beeldscherm van hun tablet of smartphone rechtstreeks contact te hebben met een arts of verpleegkundige. Bijna de helft van de Nederlandse ziekenhuizen werkt inmiddels met de Luscii-app en ook ziekenhuizen in Denemarken, Zweden en Groot-Brittannië zijn ermee gestart.

Urgentie

De urgentie is hoog: de druk op de gezondheidszorg neemt alleen maar toe en de arbeidsmarkt is krap. ‘We moeten alles aangrijpen om onze goede zorg te behouden. Daarvoor is leiderschap en lef nodig bij ziekenhuisbestuurders en de overheid om e-health structureel beschikbaar te maken’, zegt Daan Dohmen. ‘Gelukkig zie ik dat steeds meer ziekenhuizen bereid zijn dat te doen. Het is geweldig dat een netwerk als Health Valley juist die koplopers bij elkaar brengt.’

 

Daan Dohmen is een van de sprekers tijdens de derde dag van het internationale Health Valley Event op 12 maart in Nijmegen. Deze dag met als thema The Future of Health staat grotendeels in het teken van Digital Health. Meer informatie: www.healthvalleyevent.nl

Gerelateerde berichten...