De stille AV-revolutie klinkt in 2019 een stuk luider

De sterke groei in het gebruik van audiovisuele middelen is al een paar jaar gaande, maar nu gen Z staat te trappelen om zich bij de millenials op de werkvloer te voegen, wordt de ‘stille’ AV-revolutie alleen maar luider in 2019. Werkend Nederland stapt eindelijk uit de traditionele meeting comfort zone en in de moderne werkomgeving verdringen flexibele, dynamische werkruimten de traditionele directiekamers.

Jean Pierre Overbeek, CEO van BIS|Econocom, duidt de trends die dit jaar de professionele audiovisuele oplossingen vormgeven: van AV-as-a-Service tot software defined AV en alles daar tussenin.

Locatie-onafhankelijk werken is gemeengoed geworden. De werknemer van vandaag heeft vanzelfsprekend de juiste tools nodig om essentiële informatie te verzamelen om hun werk goed te kunnen doen, toegesneden op de digitale maatschappij waarin we ons vandaag de dag bevinden. We beleven de revolutie van AV, dankzij de schaal die er nu is.

AV-as-a-Service adoptie herstelt AV-versnippering
“AV-as-a-Service (AVaaS) heeft de afgelopen jaren voet aan de grond gekregen, maar het komende jaar neemt deze trend pas echt vlucht dankzij een bredere adoptie van het bedrijfsleven”, aldus Overbeek die aangeeft dat de grote partijen hierin de enabler zijn voor het MKB. “Ook het MKB ontdekt in 2019 de voordelen van AVaaS. De standaardisatie van audiovisueel wordt vele malen makkelijker en een werkomgeving met versnipperde AV-oplossingen – verre van gebruiksvriendelijk – behoort tot het verleden. Geen verschillende onderhoudscontracten meer. Geen ‘als het kapot is kijken we er wel naar’. Dat is traditioneel denken en dat doen we niet meer in 2019.”

Enkele grote bedrijven, de early adopters, hebben het goede voorbeeld gegeven. Er was al een groeiende interesse in AVaaS het afgelopen jaar, maar dat zet zich nu om in een stevige groei. “De vraag naar AVaaS komt nu ook actief vanuit het MKB.” Volgens Overbeek breiden daarnaast de bedrijven die al voor AVaaS hebben gekozen in 2018, dit jaar verder uit. “Nu ze de vele voordelen ervaren van standaardisatie, afgezet tegen het verleden met versnipperde AV-oplossingen, willen ze alleen maar meer.”

AV fleet management in de slipstream van AV-as-a-Service
De dynamiek en de life cycle van audiovisuele oplossingen ontwikkelt zich zo snel in vergelijking met vroeger dat met name IT-afdelingen en management moeite hebben om deze snelheid bij te benen. “De transformatie van AV verloopt sneller dan bijvoorbeeld het geval is bij laptops op dit moment. Gek genoeg hebben ondernemingen vaak in operationele, tactische en strategische plannen de mobiele devices zoals mobiele telefoons, tablets en laptops wel opgenomen. Neem bijvoorbeeld de afschrijvingsduur. Of de laptops als standaard onderdeel van het mobiliteitsbeleid”, aldus Overbeek, die ook aangeeft dat als het op AV aankomt, dit nog lang niet altijd het geval is.

En dus voorspelt hij dat we de komende jaren gaan zien dat fleet management voor AV ook steeds vanzelfsprekender wordt. “Het implementeren van audiovisueel is niet meer die eenmalige, transactionele handeling die het ooit was.” AV fleet management zorgt voor een versimpeling, het geeft inzicht in de kosten en de technologie blijft altijd up to date, omdat het veel makkelijker is om inzicht te krijgen wat elk onderdeel kost bij de verschillende leveranciers, of welk service contract waarbij hoort. “Vergeet ook niet dat fleet management de gebruiksvriendelijkheid van standaardisatie alleen maar meer ten goede komt, bijvoorbeeld omdat er niet voor elke meeting weer een andere techniek wordt gebruikt. Dit ligt natuurlijk gewoon in het verlengde van de as-a-service trend.” Overbeek stipt nog even aan dat security wel een integraal onderdeel moet zijn van AV fleet management. “Dat kan je zien als een subtrend waarbij dit aan de grotere audiovisuele partijen is uitbesteed.”

Software defined AV verrast zakelijke professional
Voor 2019 ziet Overbeek de transitie van AV naar een meer IT-centraal platform voor de levering van video en unified communication diensten. Hiermee komt ook de noodzaak voor een zakelijk professioneel service niiveau.

AV moet op zo’n manier ingericht worden dat het werkt. Geen gepriegel meer met snoertjes, schermen die niet aan willen of verbindingen die haperen. “Thuis gaat – via een simpele spraakopdracht naar Google Home – mijn televisie aan dankzij de Chromecast. Terwijl op Netflix Rick en Morty verder gaat waar ik gebleven was, verspringen mijn Philips Hue lampen automatisch naar het juiste entertainment kleurschema. Die installatie was binnen een paar minuten gepiept, waarom zou het op kantoor nog anders zijn?” De huidige generatie werknemers is niet anders gewend dan goed werkende technologie. “Mede daardoor zien we ook een enorme toename in videocommunicatie, die nog lang niet ten einde is. Onze communicatiemiddelen veranderen als consument, maar net zo goed als zakelijk professional.

Hier is natuurlijk wel een goed platform voor nodig en een gebruiksvriendelijke user interface. Thuis kan dat de Google Home app zijn, op het werk kan er met software defined AV extra functionaliteit aan AV worden toegevoegd, maar ook eenvoudige beheeropties en -omgevingen. De grootste flexibiliteit en de gebruiksvriendelijkheid komt dankzij de software naar voren. Overbeek vult aan: “Denk ook aan beheersbaarheid, monitoring, remote working, het upgraden van oplossingen zonder hardware te vervangen, extra functionaliteiten zoals een security oplossing en nog veel meer. Software defined AV maakt het AV-plaatje compleet in 2019 compleet.”

De teloorgang van analoge communicatie
Communicatie via digitale oplossingen is letterlijk op elke plek in het leven doorgedrongen. Thuis, op kantoor, maar ook daarbuiten. In het OV kijken we niet meer op van een bushokje met een digitaal element, er komen steeds meer billboards met bewegings-, warmte- of geluidssensoren en in fast-food restaurants kan de hongerige klant een bestelling plaatsen via een digitaal menuboard, zonder tussenkomst van personeel. Transport, luchthavens en vele andere onderdelen van ons leven digitaliseren de communicatie.

“De snelheid waarmee dat gebeurt is misschien wel exponentieel. De teloorgang van analoge communicatie is het nog niet – vergeef me de pakkende tussenkop – maar we kunnen zeker zeggen dat analoge communicatie een uitzondering wordt. Is het niet in 2019, dan wel in de heel nabije toekomst. Zeg nou zelf, hoeveel mensen ken jij nog die de papieren krant dagelijks lezen en hoeveel mensen ken je die hun tablet of mobiel pakken om hun nieuwsbehoefte te bevredigen?”

De werkplek van de toekomst is de werkplek van vandaag
Overbeek benadrukt de holistische kijk op verschillende AV-onderdelen van de markt. “De trends hierboven versterken elkaar. AV-as-a-Service versterkt AV fleet management, wat weer de gebruiksvriendelijkheid verhoogt, wat weer alleen met software defined AV tot wasdom kan komen…”

Voor hem zijn de voordelen van de trends die hij benoemt zo duidelijk, dat bedrijven bijna niet meer zonder kunnen. De werkplek van de toekomst is de werkplek van vandaag en de AV trends van 2019 zijn de enabler van deze werkplek. “Als het op audiovisueel aankomt, eist de werknemer en vaak ook de klant de gebruiksvriendelijkheid die ze gewend zijn. Ik wil iedereen aansporen om te kijken hoe deze trends jouw bedrijf voordeel opleveren. Doe jij het niet, dan de concurrent wel.”

Gerelateerde berichten...