Derde generatie 4CONTROL Advanced debuteert in nieuwe Renault Austral

De nieuwe Austral is als eerste Renault model leverbaar met de derde generatie ‘4CONTROL Advanced’ vierwielbesturing. Dit systeem is uniek in het segment en staat garant voor comfort, uitzonderlijke wendbaarheid en dynamische prestaties.
Artikel Foto’s Downloads Contact Delen via

Filippo Mantovani, Head of Vehicle Dynamics bij Renault: “Renault introduceert vierwielbesturing voor het nieuwe CMF-CD-platform. Dankzij de elektronisch aangestuurde achterwielen ontstond de mogelijkheid om de achterwielophanging aan te passen, om onder alle omstandigheden de beste prestaties te leveren: wendbaarheid in de stad, behendigheid op buitenwegen, optimale stabiliteit in bochten en veiligheid op snelwegen.”

Rijplezier
Bij de nieuwe Renault Austral wordt vierwielsturing gecombineerd met een multi-link achteras voor een betere wegligging, meer rijcomfort en uitzonderlijke stabiliteit in alle omstandigheden.
Op slechte wegen profiteren de bewegende achterwielen van een betere sturing en worden oneffenheden in het wegdek beter geabsorbeerd. Het voordeel is direct merkbaar: het contact tussen de wielen en het wegdek is superieur, terwijl het comfort en de akoestiek worden geoptimaliseerd.

Op hoge snelheden en in bochten met snelheden boven de 50 km/u sturen de achterwielen tot 1 graad in dezelfde richting als de voorwielen. Dit wordt bereikt dankzij de toevoeging van een stuursysteem op de achteras dat de input van de stuurbekrachtiging, de motor en het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) regelt.

Wendbaarheid
De Austral laat zich heel gemakkelijk manoeuvreren in stadsverkeer en is tegelijkertijd uitzonderlijk wendbaarheid voor een SUV in het C-segment. Zijn draaicirkel tussen stoepranden bedraagt slechts 10,1 meter. Dat is zelfs korter dan die van sommige stadsauto’s.

Het stuursysteem op de achteras laat de achterwielen van de Austral tot 5 graden in tegenovergestelde richting van de voorwielen draaien (vergeleken met 3,5 graden bij de vorige generatie vierwielbesturing) – een technisch hoogstandje.

Multisense

Met de nieuwste generatie MULTI-SENSE-technologie kan de bestuurder van de Austral de dynamische rijervaring versterken. De drie voorgeprogrammeerde rijmodi – Eco, Comfort of Sport – zijn ieder op dertien verschillende niveaus in te stellen. De niveaus hebben betrekking op de chassisinstellingen en de rijbeleving via de stuurinspanning, chassis- en motorrespons, tractiecontrole en dynamische controle van de auto. Deze functie is toegankelijk via het OpenR-scherm en een nieuwe, speciale knop op het stuurwiel.

Gerelateerde berichten...