Fujitsu verhoogt veiligheid met ‘Identity as a Service’

Fujitsu verhoogt vandaag de veiligheid voor klanten in het tijdperk van de cloud met de lancering in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika (EMEIA) van Identity as a Service, een dienst voor end-to-end identiteits- en toegangsbeheer of IAM (identity and access management), waarmee organisaties de strijd tegen hackers en fraude kunnen opvoeren.

Fujitsu Identity as a Service (IDaaS), dat werd ontworpen met uitgebreide selfservicefuncties en meerdere authenticatieprotocollen, waaronder biometrische authenticatie, verzekert dat enkel geverifieerde gebruikers toegang krijgen tot systemen, applicaties, gegevens en hulpmiddelen. De beschikbaarheid in de hele EMEIA-zone volgt op de succesvolle proef in Finland en vormt een mijlpaal voor Fujitsu, dat zijn portefeuille van Managed Security Services blijft uitbreiden in de hele regio.

Hybride IT-omgevingen
De IDaaS-oplossing van Fujitsu beheert identiteiten in real time met behulp van in de cloud gebaseerde, geautomatiseerde tools. De verwerking van user ID’s en het toelatingsbeheer is geïntegreerd in directories, systemen, clouddiensten en applicaties via open, gestandaardiseerde interfaces. Het resultaat is een volledige oplossing voor toegangsbeheer in hybride IT-omgevingen, met het oog op schaalbaarheid, een snelle uitrol en een korte time to market.

De browsergebaseerde dienst maakt het beheer, de creatie, de aanpassing en verwijdering van machtigingen mogelijk vanaf eender welk verbonden toestel en eender welke locatie, zowel voor de lokale als de in de cloud gebaseerde systemen. Fujitsu IDaaS omvat een aantal krachtige authenticatiemethodes, waaronder user ID en wachtwoord, Windows desktop login, single sign-on (SSO), CallSign-authenticatie (gebaseerd op een telefonische oproep en een pincode) en biometrische authenticatie. SSO maakt gebruik van de federated identity-standaard Security Assertion Markup Language (SAML) en Web Services Federation Language (WS-Federation) voor beveiliging en authenticatie, zowel voor de lokale applicaties als die in de cloud.

Informatiebeveiliging
Dankzij Fujitsu IDaaS kunnen organisaties strenge vereisten en beleidslijnen inzake informatiebeveiliging invoeren, met machtigingen in real time en monitoring en rapportering van het gebruik. De pay-as-you-go-dienst helpt de organisatorische efficiëntie en productiviteit te verbeteren via automatisering en selfservicesystemen die het manuele werk verminderen en het aantal oproepen naar de service desk beperken.

Rob Norris, Vice President en Head of Enterprise and Cybersecurity bij Fujitsu EMEIA: “Alle computergebruikers hebben tientallen gebruikersnamen en wachtwoorden. Het is niet alleen moeilijk voor mensen om hun wachtwoorden bij te houden en voor organisaties om te verzekeren dat ze een goed evenwicht bewaren tussen veiligheid en bruikbaarheid, zwakke veiligheidsmaatregelen vormen ook een ernstig risico. De wapenwedloop tegen cybercriminelen woedt in alle hevigheid, omdat het beheer van de veiligheid kritieker dan ooit is voor de business. Aangezien vertrouwen een cruciaal element is voor de continuïteit van bedrijven wereldwijd, is identiteits- en toegangsbeheer een belangrijke zaak geworden voor zowel de publieke als de privésector.”

Hoe Fujitsu IDaaS werkt
De Fujitsu IDaaS-oplossing slaat machtigingen en identiteiten in real time op, en zorgt er zo voor dat enkel geauthenticeerde gebruikers toegang krijgen tot systemen en gegevens. Hierdoor wordt een tijdrovend, duur en complex proces zeer eenvoudig, goedkoop en snel. Met deze nieuwe service doet Fujitsu een beroep op meer dan 10 jaar ervaring in de ontwikkeling en uitrol van hoogtechnologische systemen en diensten voor identiteitsbeheer, gaande van een online authenticatie- en betalingssysteem voor burgers in Finland en biometrische grenscontrolesystemen in het Verenigd Koninkrijk tot een strafregistersysteem voor de Canadese politie.

In de EMEIA-regio omvat Fujitsu’s aanbod van IAM-diensten onder meer systeemintegratie, de ontwikkeling van applicaties, uitrol van infrastructuur, servicebeheer en onderhoudsdiensten. Deze diensten verwerken maandelijks reeds meer dan vier miljoen logins van gebruikers.

 

Gerelateerde berichten...